fredag 15 oktober 2010

Inlägg - nej tack!

Ortopedtekniker världen över: Jag är hemskt ledsen, men jag förstår inte idén med inlägg i skor.

Alltför ofta kommer kunder till mig med ont i ryggen, knäna, benen, höfterna, axlarna osv. Jag undersöker och talar om varför, förklarar hur deras felbelastningar skapar dessa problem och talar om hur man ska åtgärda dem.

Då säger de:
– Mina inlägg då? Ska jag inte ha dem?

Svaret är: NEJ.
Inläggen gör att du inte använder din egen muskulatur. Oftast fortsätter folk att göra fel, men hänger på inläggen i stället för på den vanliga skon.

Enda användningsområdet som jag kan se, är ifall man skulle sätta spetsiga nitar på inläggen, så att det gjorde fasligt ont att sätta tyngden på dem. Då skulle de fungera avskräckande!

Och alla dessa som fått beskedet att de har "olika långa ben". Jag blir galen!
Att ha medicinskt olika långa ben är ett oerhört ovanligt fenomen. Däremot är det väldigt vanligt att ha ett bäcken på sned, vilket gör att benen ser olika långa ut. Om man då lägger in ett centimeterhögt inlägg i den ena skon, cementerar man ju bäckenproblemet. Hopplöst galet, tycker jag.

Kund efter kund som slänger sina inlägg blir bättre omedelbart. Inte så konstigt.

Enda gången det kan vara medicinskt motiverat att göra inlägg, är när man är justerad på något annat sätt. Min make har de t ex sågat av underbenet på (helt i onödan, tyvärr). Då det numera är omöjligt för honom att belasta rätt, är det lämpligt med ett inlägg. Det blir inte bra, men det kanske blir mindre dåligt...

Så snälla ortopedtekniker: Gör allt annat som ni är så bra på! Proteser och sånt, vad det nu kan vara.
MEN LÄMNA ALLA VANLIGT SKAPTA PERSONER IFRED!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar