söndag 24 oktober 2010

Bygg riktiga hus, amerikaner!

Vad är det för fel på amerikaner? Varför kan de inte bygga ordentliga hus?

Man ser på filmer och TV-program, hur tunna dörrar och väggar de har. Det är ju löjligt! Deras ytterdörrar skulle inte ens bli godkända som innerdörrar i Sverige.

Dörrar som är som av pappkartong, hus med två reglar på 10 meter vägg och bara lite gips utanpå, skekigt och vingligt.

Allvarligt talat... Många hus där borta är ju som de kojor vi byggde som unga.

Jag älskar våra stabila, svenska, rejäla hus. Ett hus som står genom storm och regn, som känns stabilt, ger ett intryck av att världen är trygg. Jag vill inte behöva tänka på alla risker när jag är hemma. Jag vill känna mig omhuldad.

Det vore för nervöst för mig att bo i en pappkartong.
Ett hus eller en koja i en kåkstad kan ju kvitta i så fall.

Nä - jag vill ha ett rejält hus. Jag blir genuint lycklig när vi tar ner en vägg i vår gamla prästgård och ser stående spåntade brädor, fyrtum tjocka och 25-30 cm breda. Vackert! Sågar man med tigersåg så blir klingan röd och apparaten bränner nästan.

Jag hör till de som vill tro att byggnader är organiska. Det gäller faktiskt bilar och båtar också. Om jag tänker att det bara är lite hopplock av muttrar och plåtbitar, känner jag mig otrygg. Det känns bättre om jag ser dem som egna individer, något som har funnits länge och ska finnas länge till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar