lördag 23 oktober 2010

Platser andas olika stämning

Jag är hyperkänslig för hur olika ställen känns.
På vissa platser känns det fritt, öppet och lugnt.
På andra är det stressigt, instängt och elakt.

Jag vet inte vad det är jag känner, men det är väldigt påtagligt. Det kan vara skillnad bara mellan olika gator i en stad! Och på landet kan man finna en helt annan status bara efter en kilometer.

Hemma i Mistelås andas det århundradens lugn, skogens visdom, frid och harmoni. (Det var därför vi fastnade för stället.) Om jag tar en tur, tillexempel till Sjuhult (5 km bort) hamnar vi i småpysslig konstnärlighet, hemfrid, hembakta bullar och frihet.

Rydaholm andas industriort, arbetsfokuserat men entreprenörigt.
Moheda är småborgerligt, skvallrigt men trevligt jordnära.
Alvesta är lite gnälligt, väldigt grupporienterat och hopplöst.
Växjö andas trevlig krämarstad, fokuserad på försäljning, som slits mellan att vara lite fin i kanten och modern.

Ibland får jag nästan lite panik av att vara på vissa ställen. Det är när det är osunda, hemsökta, sura, svarta, negativa vibbar. Då måste jag stålsätta mig och ostkupa mig (skydd från omvärlden) för att klara mig.

Jag tror att platser påverkar dem som bor där, eller vistas där mycket. Det är som att gå i olika skor. Vissa skor är pigga och går raskt och alert. Andra skor är lite slöa och såsiga, eller märkligt konstnärliga eller tungt tuffa. Ibland, när jag har fel skor på mig, försöker jag övervinna skornas påverkan genom att bestämt gå på det sätt jag behöver. Det går sällan vägen... Skorna tar över och jag skutt/hopp/snubblar fram. Ser inte klokt ut.

På samma sätt tänker jag att platser påverkar. Om man bor på ett negativt, surt och dystert ställe, hjälper det inte att man försöker vara optimist. Förr eller senare växer det in i en, infiltrerar kroppen och får en att bli som platsen. Skadligt.

Det gäller att bo bra, att jobba på ett hälsosamt ställe och befinna sig på de platser som när en i stället för tär en. Lyssna på vilka ord du använder på olika ställen! Där det blir många "glad", "positiv", "fixar sig" - där mår du bra. Där det i stället sägs många "svårt", "problem" och "fel" - där ska du undvika att vara.

En del arbetsplatser skapar problem, det är jag övertygad om. Det finns lokaler som fullständigt svettas rädsla, oro, skam och tvång. De borde rivas. Andra lokaler är glada, framgångsrika, öppna och tillåtande. Där mår folk bra och gör bra.

Jag vet - jag ska bli lokalsniffare!
Det kan bli mitt jobb. Jag kan vara mäklares, byggfirmors och arbetsplatsers konsult. Komma och känna, göra en analys och säga: "Det går att fixa", eller "här behöver renas" eller "riv hela skiten".

Eller kanske är det bara jag som påverkas?
Jag vet inte. Har sett på mannen och barnen att de också lider av detta, men att de inte har lika lätt att sätta ord på det hela eller förstå varför de reagerar som de gör.

Återkommer när jag har gjort en studie på en större population...

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera