onsdag 20 oktober 2010

Lyx

Vad är lyx?
För mig klingar det vrålåk, champagne i bubbelpoolen och butler.
Men när jag tittar närmare på min tanke, är alla klädda i 80-talskläder och de spelar "I'm so excited" i bakgrunden.

Jag tror bestämt att min lyxidé måste uppdateras.

För idag är det helt andra saker som lockar oss. Eller i alla fall mig.

Att sova så länge man vill på morgonen.
Ren luft och gott vatten.
Att vara frisk och må bra.
Kunna följa sin egen dygnsrytm.
Bra relationer.
När allt flyter på och ingenting krånglar, speciellt teknik.
De dagar det känns bra att det är långt till pensionen.
Fina kläder – som inte andas hippie – i naturmaterial.
Eld i kakelugnen och gott om ved.
Mysiga husdjur som mår bra.

Är lyx det som sätter guldkant på tillvaron, så är det definitivt alla sakerna ovan! Åtminstone för mig. Däremot har jag ingen längtan efter just bubbelpool och en Rolls. Kanske en butler med städkunskaper, dock. En som hette James och var så där roligt stel i ryggen. Det hade varit skojigt missanpassat i vårt IKEA-hem bredvid kohagen.

Det där med glitter och glamour känns långt borta nu. Undrar om det är åldern som gör det? Eller så är det tidsåldern. I en värld några generationer tillbaka, var det pengar som var beviset på att man hade lyckats. När bara en förälder jobbade, var givetvis pengar en bristvara. Då var lyx en fin bil och pool. Idag har vi prylar till förbannelse - men ingen tid. Nu är hemlagad mat, ett hem i ordning och glada barn en lyx.

En lyxlirare idag är en som inte behöver jobba hela tiden, som kan vara hemma och ta väl hand om sig själv och familjen. Som har tid att baka eget bröd men ändå har råd att köpa KRAV-märkt och som kan njuta av livets goda. Därför summerar jag min bild av modern lyx som följer:
Hembakade, kravmärkta bullar med grovmjöl och brunt socker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar