lördag 2 oktober 2010

Ny teknik - fantastiskt!

En vanlig kväll sitter vi i soffan hemma i byn.

På vår flatscreen surfar vi på internet. Ett trådlöst tangentbord, en trådlös mus och en ganska gammal Mac mini. Tack vare fiberuppkoppling, kan vi surfa snabbt. Vi ser på TV, filmer, SVT play - vad vi vill. Ungarna spelar datorspel på skärmen, som de bara hade kunnat drömma om för några år sedan.

Jag sitter med min bärbara dator i knät, uppkopplad mot världen förstås. Mina vänner på tangenttrycknings avstånd, familjen bredvid mig.

Det är den nya världen.
Jag älskar den!

Valfrihet, kommunikation, lättillgänglig kunskap - det är som en dröm.

Men visst kommer en del av mänskligheten att välja slagsmålklipp från Youtube - eller ännu värre. Varför kommer jag aldrig att förstå, när det finns så mycket fantastiskt att lära från! Men vi får helt enkelt se dem som svinn. Jag är övertygad om att den stora utmaningen blir att lära kommande generationer att välja.

Det handlar inte längre om valfrihet.
Det handlar om valplikt.
Vi måste välja livet, frihet, kunskap, kommunikation och kärlek.
Det är vår plikt som människor.

Däri ligger vår utmaning. Att välja den rätta vägen.

2 kommentarer: