onsdag 20 oktober 2010

E-medel

Jag blir alltid lite nervös när det är E-nummer på maten som jag köper. Det har väl lite med kontrollbehov att göra: Jag vill veta vad jag stoppar i mig.

Egentligen är ju inte alla E-nummer farliga. Inte på långa vägar! Alla ämnen har ett E-nummer. Den trevliga och naturliga kryddan gurkmeja har t ex E 100.

Det man däremot inte vill stoppa i sin kropp är t ex natriumglutamat. Det är ett onaturligt och kroppsvidrigt ämne som skapar stora problem när vi äter det.

Det finns böcker där man kan slå upp vad varje kod betyder. Jag önskar ibland att en sådan hängde någonstans i varje matvaruaffär... Då och då lägger jag faktiskt tillbaka varor när jag inte känner igen nummerbeteckningarna.

En bra trend just nu är att fler och fler livsmedelsproducenter skriver ut ämnenas namn i stället. Det är bra! Jag gillar att läsa citronsyra och lökextrakt. Då förstår jag och behöver inte oroa mig.

Hurra för tydlig information!
Hurra för mat med naturliga ingredienser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar