tisdag 5 oktober 2010

Sjuka barn

Jag undrar: Varför är våra barn sjuka hela tiden?

När jag var liten var jag aldrig sjuk. Jag minns att jag var hemma en dag från skolan i årskurs 3, och då var jag egentligen inte så värst sjuk. Lite småkrasslig - och väldigt sugen på plommon. (Hade plommonträdet precis utanför mitt fönster, klättrade ut i smyg barfota i frostgräset och hämtade hela nattlinnet fullt.) I övrigt ingenting, förrän någon enstaka gång i högstadiet tror jag.

Våra barn är sjuka och hemma minst en gång i månaden. Det är otroligt mycket!
Själv har jag varit sjuk minst lika ofta de senaste sju-åtta åren, men jag går till jobbet ändå. Man kan ju inte vara hemma hela tiden, liksom.

När jag tänker på detta, är det helt klart att något har försämrats. Men vad?
Vi och våra barn bor på landet. Frisk luft, friskt vatten (egen brunn, kollas regelbundet av labb), motion, vällagad och väl sammansatt mat, ordentligt med vila... Vad gör vi för fel? tänkte jag.

Så träffade jag Inger Persson, barnläkare vid Kalmar lasarett. Hon föreläste om kost, vad våra livsmedel innehåller och inte innehåller, och plötsligt stod det klart för mig: Vi får ju ingen näring i oss! Eftersom vi då inte hade gått över till KRAV-odlad kost, åt vi ju i stort sett protein-, fett- och kolhyderatfrigolit. Inga små vitaminer, inga mineraler, inga antioxidanter. Inte konstigt att vi blir sjuka hela tiden!

Så jag köpte näringstillskott. Tre månader senare insåg jag att jag inte hade varit sjuk en enda dag sedan jag började äta dem. Sex månader senare köpte jag till barnen också. En månad efter det, började jag se resultat. Piggare, gladare, starkare är de. Än så länge är det svårt att säga om de är friskare, det har ju inte gått så lång tid än, men vi har än så länge sluppit vara hemma i alla fall.

Det är konstigt att vi måste äta piller, men är det så det är, så är det väl så. När jag var liten var det ju så vi såg framtiden: Att vi skulle äta små kapslar i stället för mat. Så är det ju inte riktigt, men ändå.

Eftersom maten inte innehåller det vi behöver, uppstår sjukdomar, smärta, koncentrationssvårigheter och annat skräp. Vi överäter också. När kroppen känner att den inte får det byggnadsmaterial den behöver, fortsätter den att sända ut hungersignaler. Kanske är den bästa bantningskuren att äta kosttillskott?

Jag är tacksam för att jag har råd att köpa näringstillskott till mina barn. Det känns verkligen som en investering! Eller som min man och jag sa: En karensdag eller två vab-dagar, motsvarar piller för en hel månad. Plus att det är roligare att vara frisk!

2 kommentarer:

  1. jag vill också ha, vad är det du köper och var?

    SvaraRadera
  2. Lifepack och Marine Omega. Dyrt som saffran, men värt varenda krona!

    Intresserad? Hör av dig via mail, jag kan fixa.

    Nu lät jag ju som en langare. Det var inte meningen. Detta är helt godkända preparat... :)

    SvaraRadera