onsdag 27 oktober 2010

Lappsjuk

Blir du lappsjuk på landet? Oh, då vill jag ha en förklaring!

Jag kan förstå att man blir lappsjuk i Lappland. När det är 80 mil till närmsta stad och 15 mil till närmsta granne - då kan jag förstå att en viss ångest kan uppstå.

Lappsjuka är ju någon sorts oro. Finns resten av världen kvar? Mina vänner, min släkt, mina måsten - the world as I know it. För en lite osäker eller otrygg person kan det säkert bli plågsamt.

Men att bli lappsjuk fyra mil från staden, det är bara löjligt.
Det tar 30 minuter att ta sig till centrum/city.
Panik är därför - om inte omöjlig - så onödig.

Så: Varför denna oro?

Kan det vara så att du inte trivs med dig själv?
Att det blir lite märkligt tyst när du hör dina egna tankar?
Eller att du är van vid att låta andras energi driva dig framåt?
Åker snålskjuts på rytmen i staden?

På landet kommer man sig själv nära.
Man får tid till sina egna tankar, känner sina behov och hör vad som finns innerst inne. Dessutom lever man på sitt eget driv - finns ingen annan att luta mot.

Är det det som skrämmer den lappsjuke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar