fredag 3 september 2010

Vägglöss? Äh, lägg av!

De är på väg tillbaka i Sverige: Vägglössen.

Jag tror jag dör.
Vägglöss?

Är vi tillbaka i lort-Sverige?
Jag trodde att 1938 var långt bakom oss.
Och vägglöss... Det känns som om det är ännu längre tillbaka.
Var det inte redan på 1800-talet som man kom på vikten av hygien för en god hälsa?

HUR har folk kunnat bli så slappa?

Men jag ser spåren av dem nästan varje dag. De där barnen som har naglar som är minst 3 mm för långa, med massor av skit under. Och fötterna... Som danslärare har man sett det mesta, det lovar jag.

Det är fantastiskt äckligt! Har föräldrarna aldrig läst hur många miljoner bakterier det ryms under en NORMALLÅNG 1-millimetersnagel?

Äckligt äckligt...

Men vägglöss - det tar ändå priset.

När vår lilla halvtama igelkott Klara har loppor i sina piggar, ryggar jag tillbaka. Jag får motstå instinkten att genast ta henne till ett loppbefriande bad... Skräcken är ju att få in en av dessa loppor. Även om de dör rätt fort när de inte sitter på igelkotten längre. Hur kan man låta sitt hem invaderas av vägglöss? De kryper ju på barnens sängar!

Nej - ryck upp er, alla föräldrar!
I föräldraskapet ingår faktiskt vissa saker.
Hela, rena, mätta och älskade borde alla barn få vara.

1 kommentar:

  1. Att ha vägglöss handlar faktiskt inte om hygien! Om det exempelvis har varit ovanligt varmt kan vilket hem som helst drabbas av ohyran. Läs på lite innan du slänger ur dig ord hur som helst!!

    SvaraRadera