måndag 6 september 2010

Dans-TV för dansanalfabeter

Let's dance har ju gått i fler år. Det är ett populärt program. Olika kända personer (stjärnor, kan jag inte riktigt kalla dem) svänger sina lurviga ihop med professionella tävlingsdansare.

Det har varit bra reklam för tävlingsdansen.
Och tydligen tycker folk att det är trevlig underhållning.

Jag måste ta fram skämskudden.
Det är så jobbigt när folk är usla...
Åh - jag kan inte titta på när de gör dåligt. I slutet av tävlingen, när de inte så begåvade har åkt ut, kan jag titta. Då har de dessutom hunnit lära sig lite, så att det faktiskt ger något.

Allra bäst i det programmet är för övrigt bandet och tolkningarna av moderna dängor. Kul!

I veckan började ett nytt dansprogram. Dansfeber. Reklamen för detta program var att kända människor skulle dansa kända koreografier. Och så är det väl någon sorts tävling. Jag såg de fem sista minuterna. Det var alldeles tillräckligt!

Dansanalfabeter slaktar minnesvärda koreografier, borde reklamen ha sagt. Det var så uselt! Eftersom det faktiskt är lite svårt - en konst - att dansa, hade de fått sänka nivån och slakta de koreografier de försökte efterlikna. Kvar var... Ingenting. Sminkade och utklädda människor som gick omkring och försökte gestalta dans utan att dansa. Vedervärdigt.

Och publiken hade så tråkigt att de blev stimmiga som en skolklass utan uppgift.
Suck.
Att röstningspengarna gick till välgörande ändamål var väl det enda bra.

Min fråga är dock: Varför kan vi inte göra TV-program där folk som kan någonting visar upp sig? Varför måste man vara dålig? VARFÖR ÄR DET UNDERHÅLLNING?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar