torsdag 23 september 2010

Osolidarisk mat?

Jag hade en diskussion med en köttproducent härom dagen.
Den uppkom för att jag frågade om hans kött var ekologiskt. Nej, det var det ju inte. Nehej, så synd, sa jag, det var det jag var ute efter. Tack då!

Vände på klacken och började gå ut. Men gubben blev arg och började diskutera huruvida det spelade någon roll - hans var ju närproducerat!

Jag sa att jag uppskattar det, men förklarade att jag är mest intresserad av hur maten uppför sig inne i min kropp. Eftersom jag är lite petig med näringsämnen och fullvärdig mat, så vill jag inte att köttdjur äter onaturliga saker som genmanipulerad soya.

Då började gubben prata om pelletsinnehåll och propagera för genmanipulerad gröda. Han menade att det är så väldigt bra med grödor som man har mixtrat med, för då får vi större skördar.
- Maten räcker ju inte till alla annars, sa han och spände ögonen i mig.

Jag lät mig inte provoceras, utan sa:
- Det är jag medveten om. Resursfördelningen på jordklotet är väldigt orättvis. Men så länge jag har möjlighet att välja, tar jag saker som min kropp mår bra av.

Tänkte på vägen hem att det var ett ganska märkligt argument. Skuld-trippen fungerar inte på mig. Jag hade ångest över att bo i ett I-land när jag var tonåring, nu har jag accepterat det. Mitt ansvar är min familjs hälsa. Jag kommer alltid att sätta dem först.

Visst är det orättvist att jag har möjlighet att välja vilken mat jag ska köpa! Och visst förstår jag att man äter genmanipulerad mat om man inte har något annat att välja på.

Å andra sidan: Med det resonemanget skulle jag heller inte köra bil - inte så stor del av världens befolkning har råd att äga en bil. Eller ett hus. Eller köpa nya skor varje år åt mina växande barn. Eller ha varmt inomhus. Eller äta mig mätt varje dag. Eller se till att båda mina barn överlevde - ett barn dör faktiskt av svält var sjätte sekund i världen.

Jag har dock valt att göra allt det där. Orättvist nog, tillhör jag de 5 % av världens befolkning som har det allra bäst. (Det gör vi allihop i Sverige.) Och visst ger jag donationer till olika hjälporganisationer, äger regnskog och önskar mig ett fadderbarn i julklapp, men det hjälper ju inte långt om målet är att jämna ut resursfördelningen.

Att äta kött från djur som ätit genmanipulerat soyamjöl och sädesslag, gör inte det hela ett dugg rättvisare. Det gör bara köttet oigenkännligt för min kropp, jag får högre dos Omega 6 än jag vill ha och brist på en mängd mineraler. Det må vara rättvist i ett globalt perspektiv - men det är mest bara DUMT.

Kanske är jag osolidarisk i detta, men så får det i så fall vara.
Mitt primära ansvar är mina barn, det kommer jag aldrig att ge mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar