söndag 19 september 2010

Läste ni inte vår uppsats?

Jaha. Då har ännu ett populistiskt parti kommit in i vår svenska riksdag.

Alldeles frånsett den fientliga politiken, är det ju skrämmande att ett parti som inte ens har underbyggda förslag, kommer in i riksdagen.

Sverigedemokraterna har vunnit röster på att vara annorlunda, på att vara katten bland hermelinerna.

De har tillåtits tala om "vi" och övriga partier har benämnt dem som "de".

Jag är så gammal att jag kommer ihåg Ny demokrati. Det var precis samma sak då. Jag hade till och med äran att skriva C-uppsats kring detta, i samarbete med två intelligenta flickor.

Vi studerade hur media behandlade det partiet inför valet 1991. Slutsatsen vi drog var att media genom att behandla Ny demokrati som ett oseriöst pajasparti, underlät att granska partiet i politiska frågor och därmed banade väg för dess riksdagsplatser.

Samma sak gäller nu. Varje parti måste bemötas på allvar, för att människor på allvar kan ta ställning. Jag är övertygad om att SD hade fått sämre stöd om de hade bemötts i debatt och tydligare hade fått förklara sin - brist på - politik. Inte ens hillbillys från landet kan rösta på politiker utan politik!

Så min fråga är: Snälla etablerade partier, varför lät ni SD slippa undan så lätt? Varför gick ni inte i debatt och bemötte deras lösryckta argument?

Läste ni inte vår uppsats? :)

1 kommentar:

  1. det undrar jag också. Man KAN inte tiga ihjäl. Det måste upp till ytan och diskuteras så att det blir en tydlig bild. Tystnad innebär att saker få stå oemotsagda som en slags "sanning".

    SvaraRadera