torsdag 2 september 2010

Låga pensioner - ja, till kvinnorna!

Överallt läser jag att det är så synd om pensionärerna. De har så lite pengar, de borde få åka gratis på bussen, de vill få större plats i valdebatten.

Jag gick in på PRO:s hemsida för att få lite mer kött på benen. Där står att läsa att en genomsnittspension är 15.000 kr i månaden före skatt.

Det innebär ungefär 10.000 kr efter skatt. Ja - det kanske inte låter som så mycket. Men betänk då följande:
1 De har i regel redan betalt av det mesta på sitt boende och bor billigt.
2 De kan äta hemma, behöver inte äta dagens lunch.
3 De har halva priset på bussar och tåg, museer m m.
4 De har gott om tid att pinna runt och hitta billigaste priserna på allt.
5 De har inga hemmavarande barn.
Dessutom är det alltid rea på dubbelslipade glasögon.

Så jädra eländigt kan det inte vara. Jag har inte ut så himla mycket mer när jag jobbar, och jag ska försörja åtminstone ett barn förutom mig själv och har massor av lån på huset.

Den debatten tvärdog direkt, tycker jag.

Däremot hoppade jag till över en annan sak: Kvinnorna har extremt mycket mindre pengar än männen!

För kvinnor över 65 år är genomsnittspensionen 11 025 kronor per månad.
För män över 65 år är genomsnittspensionen 17 592 kronor per månad.
I de äldsta skikten är det ännu värre:
80-84 för kvinnor: 9 625 kr
Samma ålder för män: 16 092 kr
Skillnaderna ökar ännu mer högre upp i åldrarna.

Varför lyfter man inte den här debatten?
Det är fruktansvärt orättvist!

Kvinnorna drabbas av att de har tagit hand om hem och barn, fått familjen att fungera, uppfostrat och fött nästa generation, men inte förvärvsarbetat.

Jag tycker att det borde vara självklart att männen fick sänkta pensioner och kvinnornas pensioner lyftes. Det här ser jag gärna debatt kring!

2 kommentarer:

  1. Det här kan vara fel. Men jag har något i bakhuvudet om att kvinnor i regel lever längre än män och därför får lägre pension. Ska jämnas ut på så vis. Men jag håller med. Det är GALET!!! Sen har män högre lön för lika arbete. Verkar vara väldigt svårt att göra något åt. Man kan ju undra hur det skulle vara om det var tvärtom. Om männen tog huvudansvar för barn och hem... Hade det varit så stor löneskillnad då?

    Jessica

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter som en ursäkt påhittad av en man! För även om kvinnorna lever längre, har de också lika många räkningar att betala och måste ha mat på bordet. Dessutom - här talar jag från personliga fördomar - inbillar jag mig att kvinnliga pensionärer köper mer saker till sina barnbarn...

    Och NEJ, männen hade aldrig accepterat att komma efter i lön för att de tog hand om barn mer eller jobbade deltid.

    Det suger.

    Och värst av allt: När jag som kvinna kräver en högre lön, tycker BÅDE män och kvinnor att jag är en opportunist!

    SvaraRadera