tisdag 14 september 2010

Amerikanska hakor

Vad är det med amerikaner och hakor?

De har ett helt annat ideal än vi i Sverige.

Stora hakor, utstickande hakor, kraftfulla käkar, häxhakor. De finns överallt. På kändisar, politiker och erkänt "snygga" människor.

Galet!

Jag, som inte är så förtjust i min norrlandshaka, ser med förskräckelse på Extreme Makeover där alla får hakimplantat. "För att balansera upp näsan", heter det. Det innebär att man ska kunna lägga en linjal mellan näsa och haka utan att munnen vidrör linjalen. Häxhaka, kallar jag det för.

Men titta på Sarah Jessica Parker. Vilken lång och utstickande haka! Och Jennifer Anniston. Stor haka. Finns hur många exempel som helst. Sandra Bullock har också en rejäl käke.

Det är lite ovanligt att kvinnor med stora (och i vissa fall ovan: sneda) hakor anses vackra. Ovanligt och... lite märkligt.

Så jag får väl trösta mig med att min haka är snygg i USA.
Och att den balanserar upp min näsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar