onsdag 22 september 2010

Olika individer leka bäst?

Min intelligenta och kreativa dotter satte mig på det hala idag med frågan:

- Varför är vi olika, mamma?

Vilken bra fråga! Varför är vi det? Vi hade ju lika gärna kunnat vara exakt likadana, kopior av varandra, som kloner.

Mitt spontana svar blev:
- För att det är i naturens intresse.

Det måste ju helt enkelt vara i naturens intresse att vi är olika. Annars hade vi ju varit lika. Det handlar väl om att våra små olikheter är grunden till olika typer av artutveckling. Anpassningar till vår omkringliggande miljö, förädling av vissa egenskaper - evolution, med andra ord. Naturen testar lite olika vägar med våra olikheter.

Men det är en oerhört bra fråga. Plötsligt såg jag våra olikheter - i längd, hudfärg, kynne, sinnen, färdigheter med mera - som naturens fantastiska palett. Denna mångfald är grogrund för utveckling!

Så vackert.
Det har jag aldrig tänkt på förut.
Det ska en femåring till att tänka så fria tankar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar