fredag 24 september 2010

De och dem

Det är lätt att göra rätt!

Här kommer Karins språkskola del 4: De och dem.

Väldigt många människor har svårt för att välja rätt, men det är faktiskt lätt.

Tänk på DE som samma sak som JAG och DEM som MIG, så löser det sig.

Exempel:
Dem är roliga. (Från Facebook.)
Hur låter det om vi byter till mig?
Mig är rolig.

Inte så bra, va.
Jag är rolig låter lite bättre.

Exempel 2:
Dem vill inte göra det som krävs av dem.
Mig vill inte göra det som krävs av mig.

Aha - ett fel, ett rätt. (Jag vill inte göra det som krävs av mig.)

Enkelt va?

Det finns en formulering som är lite svårare än andra: "Än jag".
Exempel: Du är mycket längre än jag.
Jo, det heter så.
Varför? För att det är ett outtalat "är" efter jag. "Du är mycket längre än jag (är)."
Då ska det vara JAG och inte MIG.
Översatt till de och dem: Du är mycket längre än de.

Den är lite klurigare. Gäller att vakta sin tunga lite, för i dagligt tal smiter mig/dem emellan där.

Annars är det dock mycket enkelt.
(Subjektsform): JAG - DU - HAN - HON - VI - DE
(Objektsform): MIG - DIG - HONOM - HENNE - OSS - DEM
Så hör de ihop, våra pronomen.
Busenkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar