onsdag 15 september 2010

Mer frukost till barnen!

Jag är en extrem frukostmänniska. Kan inte tänka mig att göra någonting före frukost, utom möjligen att duscha väldigt varmt.

För mig är det en självklarhet att servera riktig frukost i mitt hem.
Kokta ägg, ibland äggröra, små trevliga tomater, några skivor paprika, flingor, mjölk/fil, mackor, frukt, te och juice. Alla har sin smakpreferens och alla ska få sitt.

Döm om min förvåning när jag får höra att 40 % av barnen i storstadsområden och mindre samhällen (dock inte på landet) INTE FÅR NÅGON FRUKOST ALLS!

Ingen. Nothing. Nada.
Och så undrar Skolverket varför barnen inte uppnår studiemålen?
Näringsbrist!

Barn som inte äter frukost lär sig 2 av tio saker. Inte så konstigt. Försök att köra en bil på tom tank, så får du se hur bra det går.

Vilka ursäkter har föräldrar som inte ger sina barn frukost?
Det är ju inte så att vi inte HAR mat, att vi är fattiga. Vad kan ursäkten vara?

Att det är stressigt på morgonen? Anpassa livet så det fungerar! Få ungarna i säng tidigare så att de orkar upp, gå ner i tjänst så att du kan hjälpa till på morgonen.

Att de inte vill äta? Säg åt dem! De förstör sig själva och sina möjligheter. Var förälder för tusan!

Att de inte är sugna, att det inte är gott? Hitta på något annat! (Min dotter äter ägg, makrill och majs. Inte bröd och fil som andra, men det går toppenbra ändå.)

Att de mår illa? Det är för att de är överhungriga! Ge dem bra mat innan de går och lägger sig (undvik kolhyderater, absolut inte något socker), låt dem sova sina 9-10 timmar och börja morgonen med tre russin. Fixat!

Snälla nån - ingen fungerar på tom mage!
Man kan inte tänka, matsmältningen sätts på paus, tillväxten bromsas...

Jag tycker nästan att det är barnmisshandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar