lördag 4 september 2010

Papper, papper, papper

Det är mycket att hålla reda på.
Räkningar, offerter, klasslistor, regelverk, anmälningsblanketter, recept...
Aldrig tar pappersexercisen slut.

Och ofta är det fel.
Dagisavgiften är fel.
Tandläkartiden måste ändras.
Beloppen från Försäkringskassan stämde inte.
Dottern glömdes bort i simgruppen.
Försäkringsvillkoren är inte de som försäljaren lovade.
Registreringsbeviset på nya firman har fel adress trots tre inlämnade adressändringar.

Varför blir det så mycket fel?
Är det för att det är så stressigt på alla arbetsplatser?
Eller har vi för krångliga system?

Det är så mycket att fixa, att det nästan krävs att en person i hushållet är hemma och kan ringa och maila och hålla koll. Nästan i alla fall.

Jag har t ex en försäkring som jag har sagt upp fyra gånger. Skriftligen. Ändå kommer det hela tiden påminnelser att jag inte har betalat den. Om jag inte betalar inom tre veckor kommer försäkringen att avslutas. De första fyra gångerna den lappen kom, ringde jag och lämnade enligt instruktion in en påskriven avslutningsblankett. Den femte och sjätte gången har jag bara rivit lappen. Det hjälper inte, den är som Särimner som bara återuppstår hur många gånger man än dödar den.

Det papperslösa samhället - kommer ni ihåg?
Datorerna skulle göra att vi aldrig behövde papper mer.
Allt skulle finnas i databaser och pappersregister skulle inte existera.

HA!
Jag vågar påstå att det har blivit tvärtom. Det är så lätt att skriva ut saker, att det blir långt mer papper än förr.

Det är dumt. Tänk på skogen. Och på våra hjärnor. Och på våra ryggar, när vi bär alla papper till insamlingsstationerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar