torsdag 1 juli 2010

Beroendeframkallande skrikprogram


Om mina barn får välja, tittar de helst på skrikprogram.
Det är Fairly Odd Parents, Svamp Bob Fyrkant och sådana förfärliga program, där alla skriker hela tiden och tempot är absurt.

Jag blir förbannad.

Men det finns verkligen så många bra barnprogram!
Jag tvingar dem att titta på Barnkanalen så ofta jag kan. MEN ÅÅÅ! skriker de då.

Sedan, fyra minuter senare, sitter de förtrollade och tittar med andakt på de bra barnprogrammen. Sonen vänder sig om till mig och säger: "Jag gillar verkligen det här, mamma."

Men nästa gång, då de väljer själva, sätter de alltid på skrikprogram.
Varför?
Har de extremt dåligt minne eller går det på vana?

Jag har en annan teori, en konspirationsteori.
Jag tror att det är något vanebildade i de där skrik-programmen.
Ungefär som att röka.
Något slår fel i hjärnan och vissa signalsubstanser triggas.

Så är det.
Mina barn har blivit skrik-programsberoende.

2 kommentarer:

  1. Hehehe intressant! Jag tänker också att det är lite som godis... man äter det, mår illa, och nästa gång gör man om samma tabbe. Finns ingen logik bakom, bara nån form av beroende.

    SvaraRadera
  2. Jag tror allvarligt att det ligger hjärnforskning bakom. Något ont geni som har kommit på hur man hypnotiserar barn med bild och ljud. Allt för att de ska titta på reklamen...

    SvaraRadera