torsdag 15 juli 2010

Kropp som gillar kontraster

Min kropp gillar tvära kast. När det är varmt, älskar jag att bada eller duscha riktigt kallt. När jag är frusen på morgonen, vrider jag däremot blandaren så varmt det går.

Att duscha fesljummet känns hiskeligt oskönt.

Jag älskar riktigt varm mat, så den nästan bränner i munnen. Te ska också vara hett. Men saft, juice och kalla drycker kan gärna vara helt iskalla. Och jag älskar hett kaffe och kall glass ihop!

Finns det något vackrare än svart och vitt ihop i rumsinredningar? Det är så dramatiskt och skönt samtidigt.

Och mat som smakar sött och starkt - mumma! Eller en skarp smakbrytning i en annars len sås...

Somliga andra gillar tvärtom ungefär likadant. Mjuka, liknande smaker som matchar varandra. Möbler ton i ton, mjuka övergångar mellan färgerna. Ljummen eller kall mat, ljummet badvatten.

Enligt ayurveda beror det på vilken kroppstyp man är. Och det fina i kråksången: Du ska följa dina instinkter. Det du gillar är bra för dig!

Det känns som en skön livsfilosofi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar