lördag 10 juli 2010

Vem är den värdelösa tal-coachen?

Alla socialdemokratiska politiker går till samma talarcoach. Den tomtenissen borde inte få någon lön!

Jag störde mig redan på Göran Persson. Jag tror det var han som var först. Inte nog med att han lät som en far som läxar upp sitt barn så fort han öppnade munnen - han pauserade på helt märkliga ställen!

Efter honom har det kommit fler och fler. Nu senast: Mona Sahlin.
Hon har ändrat röstläge (lägre), melodi (upp och ner och ner och ner x 2, avslut på mellan), fraserar annorlunda och tar pauser på märkliga ställen.

Här ett exempel, från TT-nyheterna 2010-07-08:

"Det räcker...
inte för att täcka....
behoven som finns i kommunerna."
När jag lyssnar tycker jag först att det låter som om det räcker. Sedan kommer ett inte, och jag måste svänga om tanken, vilket gör mig förvirrad och jag missar poängen, dvs att det gäller kommunala behov.

"Ett jämlikt Sverige där både män och kvinnor både kan föda barn, ha barn och också kunna arbeta, det finns inget viktigare..."
Oj! Jag ser fram emot det Sverige där både män och kvinnor kan föda barn! Här hade hon nog lite otur när hon pratade. Den här tekniken, att prata med en massa inskjutna bisatser och utan att någonsin komma till punkt, medan man funderar på vad man egentligen vill säga och till sist klämmer fram en slutsats som ofta inte alls hör till det man började prata om, är typisk modern debatteknik.
Det handlar om att äga tiden... All tid som du pratar är tid som de andra förlorar. Om du sedan säger något vettigt är av mindre betydelse.

"Idag är det många föräldrar som har barn...
som inte kan kombinera detta med barnomsorgen
och det behöver förändras."
Alla föräldrar har barn. Det är liksom det som gör en till förälder. Att det bara skulle gälla för idag, är lite spännande.
Efter pausen kommer fortsättningen, som inte alls är logisk eller sammanhängande med första satsen. Vad då, inte kombinera föräldraskapet med barnomsorgen? Vad skulle man annars kombinera med barnomsorgen, om inte föräldraskapet? Hundägandet? Golfspelandet? Vad i all sin dar menar människan? Menar hon att föräldrar har svårt att få ihop livet, att barnomsorgen är för lite flexibel? Jag vet inte. Jag förstår inte. Tydligen behöver det i alla fall förändras.

Jag hör att Mona har gått på talarlektioner. Det är bara att jämföra hur hon talade för tio år sedan med ett nytt uttalande, så har du bevisen. Däremot förstår jag inte vad den där coachen/läraren gör. Antingen är han inkompetent eller så är Mona inte någon duktig lärljunge.

Obegripligt blir det, så fort hon öppnar munnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar