onsdag 7 juli 2010

Ovederhäftig reklam


Jag såg en annons i ett veckomagasin i Växjö. Min goda cappucino fastnade i halsen redan högt upp i texten och jag läste vidare med rynkad panna.

Det är en socialdemokratisk annons, med en röd kolumn med begrepp kontra en blå kolumn. Själva upplägget har jag inget emot, om det hade varit korrekta fakta som vägdes mot varandra. Tyvärr var så inte fallet.

För vad sägs om de här motsatsparen:
Solidaritet - Egoism
Full sysselsättning - Arbetslöshet
Möjligheter - Stängda dörrar
Världens bästa välfärd - Skattesänkningar på lånade pengar

Jag blir förbannad. Det är ju lögn - ingenting mindre!
Nu råkar jag personligen tycka att den socialdemokratiska politiken inte alls har levt upp till sina föresatser, men bortsett ifrån det så är det här ju smutskastning. Jag skulle ju lika väl kunna skriva helt andra motsatspar, om det bara handlar om att göra ner folk:
Rättigheter utan skyldigheter - Ansvarstagande
Bidragsberoende - Arbete
Gnällvälde - Rättssäkerhet
Ekonomi i botten - Framtidstro

Så kan man väl inte bedriva kampanj!
Det blir ju bara smutskastning!

Jag anmälde annonsen genast. Den måste bryta mot marknadsföringslagen! Jag var inte ensam... Annonsen hade redan över 20 anmälningar på nacken. Tyvärr visar det sig till min förskräckelse att partiinformation klassas som samhällsinformation, och då gäller inte reglerna i marknadsföringslagen. Det är lite slappare för den kategorin...

Det är ju helt galet! Det är för tusan vår demokrati vi pratar om! Den borde skyddas av ännu hårdare regler än marknadsföringslagens paragrafer. Om folk köper ett schampo som inte riktigt lever upp till reklamen är det väl en sak, men om folk röstar på ett parti som inte gör det är det ju katastrof och bedrägeri på hög nivå!

Nähä - då kan vi lika väl införa diktatur.
Eller varför inte kungastyre? Vi har ett trevligt kungahus med en välutbildad kronprinsessa. Hon kanske kan bli vår upplysta despot, som tar beslut för folkets välmående?

Kampanjer som den här tyder på desperation, tycker jag. Har man inga riktiga argument att komma med? Vad sägs om att använda fakta i stället för trams?

En sak är i alla fall säker: Nu har jag bestämt mig inför hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar