söndag 18 juli 2010

Kartor och badhuvuden

På vår fina bilkarta finns många händiga symboler. En av dessa är Badhuvudet, som markerar badplats.

Efter att ha åkt runt i Sverige med denna karta som guide, kan jag konstatera följande:
1 Badhuvudenas placering är inte helt exakt.
2 Det är oklart vad som definierar badplats.

Vi siktar gärna på badplatser när vi är ute med husbilen. Där kan badfanatikerna (jag och båda barnen) få sig både morgon- och kvällsdopp. Det finns ofta toaletter man kan använda, så man slipper fylla på sin egen bajslåda i husbilen. Dessutom smakar grillbränt kött bättre med havsutsikt.

När man har snurrat runt på kostigar i trettio minuter på jakt efter det eftertraktade Badhuvudet vid Källviken, bara för att upptäcka att det är en sjösättningsplats för båtar, då blir man missnöjd. När Badhuvudet i Vita sand visade sig vara en fullfjädrad camping (hu!) med parkeringsavgift och tidsbegränsning på tre timmar, blir man gramse.

Finns det ingen regel för vad som betecknar badstrand? Räcker det att man kommer i vattnet? Finns det inga som helst krav? Och vem ritar in dem, sker detta lite på måfå?

Jag tror jag ska skriva till kartboksförlaget och erbjuda mig att revidera deras Badhuvuden. Åtminstone i södra Sverige. Kanske införa något käckt poängsystem, för botten, parkeringsmöjligheter och övriga faciliteter.

Någon ordning får det vara.
Vi vill ju inte bli tvungna att stå på camping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar