tisdag 6 juli 2010

Blandade badande


Det finns alla sorters människor. En del förstår man sig på, andra inte.

På badstranden får man tillfälle att studera folk. Det är kul!
Man får också tillfälle att bli hoptotad med folk som man aldrig skulle ha mött annars. Det är karaktärsdanande...

Exempel 1: Vår familj har lagt ut en (1) filt som vi håller oss på. Det finns gott om plats runt omkring, badstranden är inte alls full. När vi ligger i badet, kommer en man med fyra barn och lägger sig PRECIS bredvid oss. Han lägger sin handduk 30 cm ifrån vår filt och sätter sig och läser en bok. När jag sedan går upp till vår filt, går hans barn på vår filt till sin plats, slänger sina leksaker på våra saker och droppar badvatten på min solvarma rygg. På hans andra sida var det typ 5 meter till nästa person åt alla håll. Jag förstår inte... Om han hade försökt få kontakt, hade det varit logiskt på något sätt, men han bara läste.

Exempel 2: Bajsblöjor i vattnet. Vem slänger bajsblöjor i sjön? Och precis där folk ska bada? Jag har hittat två stycken väl använda blöjor i vattnet hittills. Om ens bäbis går i vattnet med en blöja på och kommer upp utan blöja - börjar man inte ana oråd då?

Exempel 3: Bredvid oss (en annan dag) låg en familj som bestod av en mycket ung mamma samt fyra unga tonåringar. De åt chips. När de ätit färdigt, släppte de bara påsen och lät den blåsa med vinden ut i skogen. Mamman sa ingenting, bara fortsatte kedjeröka. Tonåringarna ockuperade flotten och skrämde/knuffade ner alla mindre barn. Mamman sa: "Nämen Kevin". (Förstås Kevin, ett av de nya Y-namnen...) När de solade var ljudnivån absurt hög - tonårsbus och bröl hela tiden. I stället för att få dem att stilla sig en smula, skriker mamman bara högre än allihop när hon vill göra sig hörd. Jag vet att människor är olika bra på att visa hänsyn, men ändå... Man brukar väl åtminstone skämmas lite när folk omkring stirrar och kommenterar?

Exempel 4: Familj hade med sig två lurviga hundar till vår sjö. De badade hundarna flitigt, vilket drog iglar till stranden. (De luktar sig ju till djur och drar sig dit.) Efter tre igelangrepp på barn, gick jag fram till djurägarnas filt och berättade att det inte är tillåtet att bada hundar där och varför. Nu var det ju inte så mycket att göra, men till en annan gång kan det ju vara bra att tänka på. De blev supersura, packade ihop och drog.

Jag vill inte vara som surtanten i Rövarna i Kamomilla stad:
Om bara alla var som jag
då skulle allt va bra
men ingen annan är som jag
och ingenting är bra - usch!

Men ibland är det svårt att låta bli... :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar