torsdag 15 juli 2010

Hyfs!

Jag undrar ofta över hur folk i allmänhet beter sig. Här en reflektion från offentliga toaletter.

Man går in, låser dörren och sätter sig. Tre sekunder senare rycker någon i handtaget. Man fortsätter sitt värv och tänker att "nu vet de att detär upptaget". Tio sekunder senare rycker det igen, lite mer enträget denna gång. Det dröjer några sekunder till. Sedan: Ryck, ryck, ryck!

Varför?
Jag vet att någon är utanför.
Det fattade jag vid första rycket. (Jag är snabb, jag.)

Tror de att man sitter där för nöjes skull och lyxfiser?

Nej. Man skyndar sig.

Ändå rycks det i handtag ända tills man låser upp och kliver ut, mäkta irriterad. Utanför står det en tant i 60-årsåldern som ler vänligt.

Jag fattar ingenting.
Vad hände med vanligt hyfs?
Man trängs inte i köer, tar inte andras saker och rycker INTE i toadörrshandtaget.
Lär ut det i skolan, tack. Vett och etikett för den moderna människan!

2 kommentarer:

  1. Tar med mig detta! Ska köra det på schemat i höst! Om några år har vi fixat till detta! Björn PS: I övrigt hade jag exakt samma upplevelse i måndags!

    SvaraRadera
  2. Bra, Björn! Då finns det hopp för den yngre generationen! :)

    SvaraRadera