tisdag 20 juli 2010

Brännande sol

När jag var ung, kunde man sola en hel dag.

Fastän jag var ljushyad och lätt blev bränd, gick det ganska bra. Solskyddskräm hade jag aldrig hört talas om. Om jag någon gång blev röd, satte jag på mig en tröja.

Jag brukade ligga och lapa sol i flera timmar varje dag. Läste bok, löste korsord, skrev brev, sov en stund... Då och då hoppade jag i och badade. Ibland låg jag i vågskvalpet vid strandkanten och solade. Det tog bättre där.

Idag klarar jag ungefär två timmar i solen. Sedan är det ömt i huden. Det blir också rött på ett annat sätt; svidande och svullet. Det känns inte sunt.

Något har helt klart hänt med solens strålning. Troligtvis är det ozonskiktet som är förtunnat.

Våra barn växer upp med solskyddsfaktor 30 och UV-dräkter.

Det går helt klart åt fel håll...

1 kommentar:

  1. Vi kör med 50 till barnen. 30 till oss vuxna. Smörja varje timme. Ett máste. För 10 ár sedan räckte det med 15.
    Fast man märker skillnaden. Precis som du säger!
    Flory

    SvaraRadera