tisdag 6 juli 2010

Stringteori för en vanlig Leoson

Jag är inte fysiker. Fysik i grundskolan var väl ok, men i gymnasiet valde jag bort det. Det urartade ju till att bara bli en massa matte.

Det är för att fysikerna har kommit längre i sin forskning än vad apparater kan bevisa.
Till exempel är det helt accepterat att det finns 14 dimensioner (eller ännu fler nu, kanske), fast vi bara kan se tre och kanske förnimma en fjärde (tid, men det är inte säkert att det är en dimension).

Det är rätt kul för att komma från en naturvetenskaplig forskningstradition, där allting ska bevisas och mätas och vägas.

Jag är extra fascinerad av string-teorierna. Nu är det ju lite för komplicerat för att jag ska hänga med på ens hälften, så jag ska inte ge mig på att förklara sammanhangen.

En sak som jag nyss lärde mig kan jag däremot referera:
Forskare har nu upptäckt att de där elektronerna, som man har trott cirkulerar kring atomkärnan (på långt avstånd), går inte alls alltid runt. Det visade sig att de var på ena sidan av kärnan och så direkt efter på andra sidan. Först trodde forskarna att den lilla elektronen hade gått rätt igenom kärnan för att hinna, vilket hade varit nog så anmärkningsvärt. Sedan, när man studerat fenomenet lite till, insåg man det otroliga: Elektronen var på båda ställena samtidigt! Exakt samtidigt.

Plötsligt insåg man att allt det vi har tagit som sanningar om materia måste ifrågasättas. Om samma partikel kan finnas på två ställen samtidigt, gång på gång, alldeles av sig själv, så måste vi börja ställa helt nya frågor.

Visst är det häftigt?
Plötsligt är det inte längre jättekonstigt att jag kan sända reiki till folk som inte är på samma ställe som jag just nu. Det är inte heller konstigt att man kan sända reiki, healing och goda tankar till saker som redan har hänt. I själva verket kanske de inte har hänt, de kanske händer just nu, eller kommer att hända strax!

När jag har funderat på detta ett litet tag till, ska jag nog bemästra både levitation och att teleportera mig själv.
Skulle vara praktiskt, sparar reskostnader om inte annat. Och väldigt miljövänligt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar