tisdag 20 juli 2010

Universaltips för föräldrar

När det gäller barnuppfostran finns det en viktig sak att komma ihåg: Dina barn ser världen genom dina ögon. Det du tycker och känner och säger snappar de upp som sanningar (till en början).

Därför bör man fundera på vad man vill förmedla till sina barn.

Ta nattning, till exempel.

Jag har alltid tyckt att det är viktigt att barnen kommer i säng tidigt. Dels för deras skull - barn behöver MYCKET sömn för att utvecklas och må bra, dels för oss vuxna. Därför lade jag tidigt upp det som en ynnest att få gå och sova. "Snart ska du få lägga dig, åh så skööönt!" Barnet log och längtade, somnade sedan lätt.

Om man som förälder oroar sig, blir barnet oroligt. Om man blir arg för att barnet inte sover, blir barnet ännu mer övertygat om att något är fel. Fyller du luften med ångest så blir nattningen en pärs.

Samma sak med inskolning på dagis. Jag berättade för mina barn om dagis som ett ställe där barn kan träffas och leka, där de vuxna ordnar roliga saker och aldrig blir trötta. "Det ska bli så kul för dig att få börja i höst!" Båda barnen längtade till dagisstarten och behövde inte ens skolas in. De bara gick in och lekte, helt ointresserade av mig. Hur skönt som helst.

Om jag i stället hade sagt "Mamma ska iväg och jobba nu, och då måste du vara här. Gråt inte nu, jag kommer tillbaka" så hade det givetvis gått åt fanders. Iväg - vart åker mamma utan mig? Måste stanna här - jag vill inte! Gråta, borde jag göra det, vad är det här för hemskt ställe? Komma tillbaka, ska hon lämna mig?

Det blir för mycket som hänger i luften för barnet, vilket skapar oro.

De ser världen genom oss. Vi kan låta dem känna att världen är ett tryggt ställe där alla bryr sig om dem.
Det är inte svårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar