tisdag 7 december 2010

Vi blir fler och fler...

Jag kände mig länge så himla ensam och jättekonstig.

Det var svårt att vara jag och leva i det hårda, stela samhället. Jag passade inte in, jag tänkte fel, jag hade fel mål.

För inte kan man väl ha som motto: Mesta möjliga lycka till så många som möjligt? Vem tror jag att jag är - Jesus? Nej, absolut inte, men jag tycker att det är ett rimligt livsmotto. Och nej, jag tycker att det är helt orimligt att ha "mer åt mig" som livsmål. Eller "bara man kommer undan med det".

Och om jag känner efter, kanske jag inte behöver jobba 8 timmar varje dag för att bli nöjd. Jag kanske kan tänka mig att jobba betydligt mindre, sluta stressa helt och hållet och stanna hemma när humöret är under skosulorna. Ändå tycker jag att jag är värd lika mycket som andra, mycket "duktigare" människor. Förfärligt!

Att säga "jag behöver struktur för att kunna fungera" var som att svära i kyrkan. Nej nej - det är tufft med brandkårsutryckningar! Tänka i förväg är ocoolt.

Ta hand om varandra och lyssna var heller inte populärt.

Det blev så svårt att vara jag. Det kändes ensamt.
Jag visste inte vad jag skulle göra - det var så mycket som var så fel!

Så jag lämnade. Jag ville inte ändra mig, så jag drog mig tillbaka för att tänka lite.

Och vet ni vad som hände? Jo: Universum skickade likasinnade. Plötsligt dök de upp, de som var som jag. De kom från de mest oväntade håll och kanter, först en, sedan en till och sedan horder. Idag står jag och tittar mig omkring och tänker: OJ - vi är verkligen många!

För vi ÄR många som tycker att saker och ting är på väg att spåra ur helt. Vi är många som har andra värderingar än tillväxt och som sätter välmående i centrum i stället för prestation. Vi är många som tycker att det är dags att lyssna inåt, som tror på medveten förändring i stället för piller och som inte tycker att man ska skära i onödan i kroppen.

Det är fantastiskt!
Jag är lycklig över att ha upptäckt denna nya gemenskap.
Vi är många.
Och vi är intelligenta, eftertänksamma och kreativa.
Se upp, den gamla världen - här kommer vi! Och vi gillar förändring...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar