tisdag 28 december 2010

Sovtricks

Att tänka som ett barn är en utmaning.

Här är ett exempel som gäller nattning och sovrutiner på kvällen:

Jag och min Make har alltid tyckt att det är viktigt att ungarna kommer i säng i bra tid. Dels för deras skull, de behöver ju sömnen, men också för vår skull, för att vi behöver vuxentid några timmar innan vi knoppar.

Därför har jag alltid framställt sovandet som en ynnest.
"Snart ska du få gå och sova", sa jag till bäbisarna med lycka i rösten.
"Nu behöver du bara vara vaken en halvtimme till, sedan får du sova", sa jag till treåringen.

Därför älskar våra barn att gå och sova. Även om de nu, i den mogna ålder de nu har uppnått, har listat ut att det pågår mer saker när de har somnat. Saker som de egentligen skulle vilja ta del av. Det är lite coolt att vara uppe längre än vanligt, men de är väldigt förtjusta i att gå och lägga sig när det kommer till kritan.

Lilla Dottern har i perioder fått för sig att hon har svårt för att somna. Vid något tillfälle ilsknade jag till och sa:
"Nä, nu får du ligga blick stilla, blunda och inte prata ett enda ord. Det enda du får göra är andas ända tills jag har räknat till 100."
Så gick jag ut ur rummet och räknade långsamt till 100 och när jag kom tillbaka hade hon naturligtvis somnat.

Det roliga är att hon numera tror att man somnar lättare om någon räknar!
"Snälla mamma - kan du räkna?"
"Javisst, gumman. ETT..." säger jag och går glatt därifrån.

Hon somnar på 10 sekunder. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar