söndag 5 december 2010

The cocooning is still in

Jag kommer ihåg när cocooning-trenden slog igenom. Det var det nyaste, att man ville vara hemma och mysa. Att man bjöd hem folk i stället för att ses ute på lokal. Middagar, spelkvällar, privata fester, familjemys.

Man har inte hört så mycket om det där på sistone.

Jag tror att vi har blivit vana. Det är väl så här det är nu för tiden? Det märks inte minst när man försöker anordna något roligt.

Det spelar ingen roll om det är intressant, roligt, lärorikt, socialt, utvecklande, hålligång och gratis - folk kommer inte ändå. Det är jättesvårt att slita folk ur sofforna!

Det är lite synd.

MEN - jag är likadan själv. De aktiviteter som jag lyckas gå på är ungarnas grejer, Makens grejer, friskolans grejer och mina grejer. Ibland kanske man får till någon kompis grejer också, men det är dåligt med det.

Varför?
Jo, för att det är fullt i vardagen.
När man inte jobbar, lagar man mat och kläder, städar, skottar/fixar i trädgården, kör bilar på service, byter däck, skjutsar till aktiviteter, städar husbilen, hälsar på släkten, målar om i något rum, läser instruktions- eller faktaböcker, inhandlar allehanda tjänster till huset eller betalar räkningar.

DET FINNS INTE TID FÖR NÅGOT ANNAT!
Hur roligt det än är.

Finns det någon lösning på detta?
Japp, jag kan se tre:
1 Skaffa inte barn
2 Skaffa inte hus
3 Skaffa både barn och hus men skit i dem - eller tagga ner väldeliga. Lite vatten som läcker in i taket, en toalett som inte fungerar och iskallt inomhus kanske går att lära sig att stå ut med. Och skiter man i att skotta, kan man inte åka till jobbet. Då frigör man massor av tid!

Det finns också en bra fjärde lösning:
4 Skaffa en (vaker) slav. Eller en arbetsvillig svärfar. Eller en välbyggd, händig och teknopraktisk au pair.

Men så länge jag inte har lyckats få till den sista lösningen, stannar jag nog hemma. Cocooning is fun!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar