fredag 17 december 2010

Flyt

När det väl börjar flyta, då rinner det på.

I åratal har jag längtat efter flow - eller flyt, på ren svenska.
Jag visste att jag hade haft det kämpigt. Livet var en ständig kamp, allt kändes jobbigt och jag ville ha förändring. Tyvärr förstod jag inte hur det skulle gå till.

Hur skapar man sånt där flow som alla pratar om?

Det kändes omöjligt. Lutheranska ordspråk kom för mig: Själv är bäste dräng, den som inte vill arbeta skall icke heller äta. Vad ska jag göra för att få flyt?

Efter noga övervägande och flera års erfarenhet har jag tre tips:
- Var tydlig med att önska det du vill.
- Ha roligt och vila i stunden.
- Vänta.

Det har visat sig att flyt kommer när man gör nästan ingenting för att få det. Jo, jag vet att det verkar märkligt, men det är min erfarenhet. Om man bara ber om det man vill ha och väntar samt sprider viss vänlighet, så verkar de stekta sparvarna bara flyga in i munnen på en.

För det är kanske som en klok man sa en gång:
Det är inte du som letar efter uppgifterna - det är uppgifterna som letar efter dig. Gör det inte för svårt för dem!

Springer man runt hela tiden och gör en massa saker, blir väl universum förvirrat. Det är ju jättesvårt att ge någon en present om de inte sitter stilla någon gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar