tisdag 14 december 2010

Det blir som man tänker

– Jag ska vinna pepparkakshuset, sa Dottern vid lussestunden på dagis.
De två lotter jag hade finansierat och Sonen dragit, hade inte givit vinst.
– Det är ingen idé, vi vinner aldrig, sa jag tråkigt. Du får ta dina egna pengar om du vill.
Dottern gick ut och hämtade pengar i sin jacka. För tio kronor köpte hon sedan två lotter. Den första gav högsta vinsten: Pepparkakshuset!
– Jag sa ju det: Jag ska vinna pepparkakshuset, sa Dottern nöjt.

Det blir som man tänker, brukar hon säga. Om vi har tappat något, och jag säger: Jag tror tyvärr det är borta nu, blir hon jätteupprörd. "Säg inte så, för då händer det så!"

Ibland viskar hon det till mig, så att inte "dom" ska höra.

– Vilka dom? frågar jag.
– Änglarna och Gud och Makterna, svarar den lilla allvetande.

Och visst har hon rätt. Visst är det så.
Det tänkta har nästan hänt.
Tanken banar väg för dina handlingar, dina reaktioner, dina förväntningar. Det blir en självuppfyllande profetia.

Och det sagda är ännu närmre det hända!
Ord är underskattade i vårt samhälle. Vi förstår inte hur starkt de påverkar oss.
De är magiska, de manifesterar tankarna och det sagda går aldrig att ta tillbaka.

Så det är klart att vi ska vara försiktiga med vad vi säger.
Och faktiskt använda det till vår fördel!
Säg: Jag ska vinna den här tävlingen.
Eller varför inte: Så kul att jag vann den här tävlingen!
Kanske: Tänk, jag kommer ihåg när jag vann den här tävlingen...

För hjärnan skiljer inte på tid. Nu, förut eller framtid är egalt för den.
Så programmera in det du vill ska hända.
Och öppna armarna för att ta emot det när det kommer.

Men var försiktig med vad du önskar!
Det kan faktiskt bli verklighet... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar