torsdag 30 december 2010

Fd Sovjet

Geografi var enklare när jag var ung. Då fanns de europeiska länderna, de nordamerikanska staterna som var prio 1. Sedan skulle man ha ett hum om Mellanöstern, Afrika och Asien. Syd- och Mellanamerika var inte så noga, det hade vi nog bara ett prov på.

Det oerhört praktiska var att Sovjet fanns. Ett land, som sträckte sig över två kontinenter. En sak att hålla reda på: Framför Uralbergen = Europa, bakom = Asien. Smidigt.

Idag är det en hoper av länder.
Jag är så usel på dem, vet knappt vad de heter och inte var de ligger. Ett knep är att när det heter -stan på slutet, så ligger det bortåt Pakistan. Kirgistan, Uzbekistan och de där - långtbortistanländerna. Men de andra... Vitryssland, Georgien, Armenien osv... Jag känner mig yr.

Jag som just hade lärt mig Balkan-länderna!

Det verkar som om det var lättare att lära sig nya saker när man var ung. Fastän jag har tittat på kartan säkert två gånger, kommer jag inte ihåg. Och det stressar mig. Jag behöver ha koll på geografi för att känna mig hemma och trygg - på den här planeten.

Är det för att jag är en alien?

2 kommentarer:

  1. Och man MÅSTE veta att Europas högsta berg Elbrus ligger i Kaukasus och inte i Alperna, och att Bajkalsjön med sina 1741 meter är världens djupaste insjö.

    SvaraRadera
  2. Måste man det?
    Ånej - Elbrus visste inte jag! Men nu vet jag. Tur.

    :)

    SvaraRadera