onsdag 8 december 2010

Hungriga vargar jagar bättre

Varför behöver vi så mycket idag?
Varför letar vi ständigt nya sätt att "uppgradera" vårt liv med?
Varför är vi inte nöjda?

Jag tror det beror på många saker, men en sak överväger: Vi har näringsbrist.

VA?!

Jo, hör här:
Idag har nästan alla människor näringsbrist i vårt samhälle. Detta för att vi stressar för mycket, sover för lite och äter för dålig mat. Vårt näringsbehov är större än det vi petar in, helt enkelt.

Vad händer när kroppen inte får tillräckligt, när den inte kan reparera kroppen som den ska? Den blir hungrig. Och hunger triggar stress, därför att när man är hungrig måste man ge sig ut och jaga.

Stressystemet är ju designat för jakt, så att slå på det är en helt logisk följd av näringsbrist. Men vad jagar vi? Ja inte jagar vi uroxar i alla fall! Nej, vi jagar allt möjligt annat. Tid, pengar, saker...

När jag är hemma en dag, behöver jag inte så mycket. Jag är nöjd med rätt lite. Lite värme, lite ljus, lite enkel mat då och då, lite mänsklig samvaro. Shopping känns inte så intressant. Men kommer jag in till stan och stressar upp mig lite över något - oj oj oj, vad jag behöver saker!

Det är inte så konstigt. Det konstiga är att vi har vant oss vid det här beteendet. Det är ju alldeles horribelt!

En bekant besökte ett afrikanskt land. Invånarna som han pratade med kunde inte förstå varför alla i Sverige jobbade. "Ni har det ju så bra! Ni skulle ju kunna bara sitta på verandan och njuta!"

Så klokt. Och så osvenskt!

Men jag tror faktiskt att vi skulle må betydligt bättre om vi hade bättre näringsstatus. Hungriga vargar jagar bättre, men mätta och nöjda katter spinner mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar