tisdag 8 mars 2011

Vitamineraler

Så här mitt i livet har jag insett en sak:
Jag måste äta kosttillskott.
Antagligen i hela mitt återstående liv.

Det tog lite tid att acceptera detta. Jag, som verkligen tycker att mat är viktigt, vill ju gärna att det ska räcka med att kunna laga mat bra. Det gör det tyvärr inte. Inte som grödorna odlas nu.

Fyra faktorer spelar in:
- Konstgödsel
- Genmodifierade grödor
- Omogen skörd
- Utarmade jordar

På grund av detta, innehåller inte vår mat det vi tror. Numera innehåller maten inte ens hälften av de vitaminer och mineraler som den gjorde på 50-talet. Och idag behöver vi ännu mer av dessa små byggstenar, eftersom vi lever stressigare liv!

Så jag har accepterat att jag måste krydda maten med extra vitaminer och mineraler. Men det gäller att se upp med vilka produkter man använder! För min del tror jag mycket på att det ska vara naturligt. Står det broccoli, morötter och lök på innehållsförteckningen så känns det bättre än när de är tillverkade i laboratorium.

För hur fint de än kan sätta samman molekyler, så kan de inte göra lika fint som naturen. Och våra kroppar är gamla. De vill ha molekylerna som de alltid har sett ut.

Min taktik har varit att leta och prova. Alla Apotekets produkter har varit helt värdelösa för mig, inte gjort någon skillnad alls. Några av dem vände faktiskt i magen. I hälsokosten har jag hittat bättre saker, men det är stor skillnad i vad de olika preparaten gör för en.

Oavsett vad man väljer för kosttillskott, står grundfakta kvar: Alla behöver äta dem. Det är bara att gilla läget – och hitta något som verkligen fungerar.

Att känna hur kroppen, psyket, känslorna och anden vaknar till liv igen är värt varenda krona!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar