onsdag 22 augusti 2012

Likriktning

Jag tycker att hela samhället blir alltmer likriktat.
Trots att det finns mer variation, fler alternativ och mer möjligheter att upptäcka dessa, blir vi i allmänhet alltmer likadana.

Jo, det tycker jag.
Hur kan det annars bli ett samtalsämne av mina blommiga tights?
Om jag har blommiga tights på jobbet en dag, kommer det garanterat att väcka uppmärksamhet, generera kommentarer och bli en diskussion.
Men VARFÖR är det ens intressant att notera?
Det är ett par tights.
Jag är fortfarande klädd, inte naken.

Och, som min make sa härom dagen, när folk verkligen vill göra ett statement och sticka ut, då tar de på sig... ett par röda skor.

Herregud.
Tänk på 60-talets mode! Ett par röda skor räckte inte långt för att väcka uppmärksamhet då inte!

Men jag tror att det är logiskt.
Ju mer vi får tillgång till, ju fler alternativ vi ser, desto mer blir vi benägna att smalna av våra intressen.
Det är för att vi inte ska uppleva stressen av att välja.
Därför lyssnar vi bara på Metallica, för de är bra.
Vi har redan valt, det känns tryggt och kräver inget av oss.

Vi behöver inte ta ställning.
Det är skönt.
Och det tar mindre tid i vår stressiga vardag.

En annan sak: Ju större samhället blir, desto mer behöver vi bekräfta vår egen grupp.

I de flesta tidsepoker har det gått ut på att sticka ut, vara speciell, hitta sin särart. Riddarna skulle ha ett eget vapen och man utformade sin rustning för att sticka ut. Medeltidskvinnorna ville ha annorlunda färger på kläder, stora smycken, speciella huvudbonader. Till och med de fattiga bondkvinnorna i 1700-talets Sverige satsade sista slantarna på att köpa tyg till en ny klänning, och då skulle det vara ett tyg som ingen annan hade.

Idag satsar vi mer på att smälta in och se likadana ut.
Det finns strikta klädkoder. Varje plagg betyder något, att man tillhör en viss grupp.

Men det gäller dessutom fler plan än kläder. Vi stoppar in människor i grupptillhörigheter, fack, efter vad de har på sig, vad de kör för bil, vad de handlar i affären, vad de gör på fritiden.
Det är nog för att göra det begripligare.
I en allt större värld behöver vi kanske det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar