måndag 25 april 2011

Utvecklande träning

Jag är så glad att jag har kört igång med träningspasset Free Movement för "vanligt folk"!

Idag hade jag tredje gången av min lilla kurs. Trots påsk och härligt väder kom nästan alla. Ambitiösa människor, det gillar jag!

Träningspasset är busenkelt.
Ingen koreografi alls, kan man säga, bara enkla basrörelser som görs med oerhörd precision och koncentration. Man blir vig, stark och programmerar in grunden för alla rörelser (stående, gång, armrörelser, tyngdöverföring m m).

Fastän det är så enkelt, finns det massor att lära.
Jag har jobbat med professionella dansare i det här passet och trots att de är superproffs på rörelse, får de kämpa med detta. Därför var jag lite spänd för hur det skulle fungera för "vanligt folk". Kanske skulle det bli för trist, kanske skulle de inte utvecklas tillräckligt fort för att känna att de gick framåt?

Idag fick jag dock se något härligt:
Utveckling!
Plötsligt hade jag ett helt rum med välgående människor; långa steg, pendlande bäcken och roterande ryggar. På personliga plan såg jag STOR utveckling, vilket är fantastiskt för deras framtida hälsa.

Lycka!

Jag önskar av hela mitt hjärta att jag får möjlighet att köra fler klasser med detta i höst. Eller helst redan i vår eller sommar. Det här är alla mina kunskaper om kroppen satta i praktik. Och så får jag jobba i grupp, fysiskt! Utan att dansa och göra spagat. Det är fantastiskt!

Ah.
Ibland är det helhärligt att vara jag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar