onsdag 16 mars 2011

Statligt verk utnyttjar idealism

Jag har hört reklamkampanjen på radion: "Är du kvinnlig företagare? Vill du stötta andra kvinnors företagande? Gå in på Tillväxtverket.se och anmäl dig!"

Eftersom jag kunde svara ja på de två frågorna, gjorde jag som de sa. Efter en stunds läsande hade jag dock en rynka i pannan. Idén är tydligen att alla dessa tusentals ambassadörer ska jobba gratis. Man ska åka runt i sin region och hålla föreläsningar eller möta unga företagartjejer med goda råd GRATIS.

Varför?

Om det statliga Tillväxtverket tycker att kvinnor bör stöttas i sitt företagande, varför ska då detta ske med ideella krafter? Jag som är egen företagare sedan snart 20 år, vet att det allra största problemet kvinnligt företagande har är att ta rimligt betalt. Det jobbas alldeles för mycket gratis och för billigt, vilket leder till dålig lönsamhet.

Kvinnor arbetar dessutom mer i ideella sammanhang, ställer upp gratis på dagis och skolors arrangemang och jobbar mer i hemmet (oavlönat).

HALLÅ TILLVÄXTVERKET!
Det är detta som är problemet för många kvinnor: Hjälpsamhetsgenen och det dåliga samvetet i kombination.
Att spela på "vill du hjälpa till eller ge tillbaka" är ruttet.

Jag tittade på videosnuttarna från tidigare ambassadörer och konstaterade:
1 Om jag ska jobba som ambassadör, ska jag ha betalt.
2 Jag stimulerar gärna kvinnligt företagande, men på lika villkor som männen. Tror ni att tusentals män skulle jobba gratis på det här sättet? Skulle inte tro det.

Hjälp kvinnor att sätta gränser, ställa krav och ta betalt i stället!
Det skulle ge betydligt bättre resultat för det kvinnliga företagandet.

2 kommentarer:

  1. Hej, ambassadörsskapet är för de företagare som vill och har möjlighet. Alltså helt frivilligt. Det handlar om att vid fyra tillfällen om året berätta om sitt företagande för grupper som inte har möjlighet att betala för en föreläsning. Det kan alltså handla om skolor, nätverk eller föreningar, eller enskilda personer som funderar på vad det innebär att vara företagare. De flesta företagare har en ideell kvot, en del vill lägga den på den lokala företagarföreningen, andra på att vara ambassadör för kvinnors företagande. Eftersom färre kvinnor driver företag, är företagarkvinnor extra viktiga som förebilder. 34 % av de nya företagen under 2009 startades av kvinnor. Transfer (www.transfer.nu) är en organisation som erbjuder gratis föreläsningar till skolor för att elever lättare ska kunna förstå vad arbetslivet innebär. Drygt hälften av de 3000 Transfer-föreläsarna är män. Så visst är det många män som också väljer att engagera sig ideellt!
    hälsar Gunilla Thorstensson, Tillväxtverket

    SvaraRadera
  2. Jag är medveten om att det är frivilligt. Jag är läskunnig.

    Det jag vänder mig emot är de signaler som detta sänder ut! Varför ska jag som företagare jobba gratis för staten? Varför gör inte du det? Som företagare betalar jag oerhörda mängder skatter och avgifter, som bland annat går till statliga verk och myndigheter. Ska jag jobba gratis, så ge mig något tillbaka. Låt mig slippa arbetsgivaravgifter en månad, så kan vi prata.

    "De flesta företagare har en ideell kvot", skriver du. Då undrar jag: Vilken verklighet lever du i? De flesta företagare är småföretagare, som sliter många timmar varje dag utan vare sig semester eller helgledigt. Där finns minsann ingen möjlighet till ideellt arbete.

    Dessutom är det fel tänkt i grunden. Vi som är företagare är inte intresserade av företagande – vi är intresserade av vår produkt eller tjänst! Vi driver inte företag för att driva företag, utan för att vi har en idé eller en dröm som vi vill förverkliga.

    Om kvinnliga företagare är viktiga som förebilder och man från statligt håll vill öka antalet nya företagare, kanske några av skattekronorna ska gå till det. Vi som är företagare vet att man måste investera för att få utdelning!

    I grunden är det antagligen en politisk fråga. Jag tycker att det är eländigt att ett politiskt verk under ett blått styre använder gratisarbetare.

    Läs gärna på om kvinnors trippelarbete! Finns mycket intressant inom genusforskningen. Jag hoppas (och förutsätter) att ni läser forskning inom entreprenörsskap i Sverige. Där kan ni läsa hur arbetstider osv ser ut i verkligheten.

    Vänligen
    Karin

    SvaraRadera