fredag 25 mars 2011

Otrohet på nätet

”Gör livet levande – ha en affär”.
Jag måste säga att jag hoppade till i soffan.
Först tänkte jag att det nog är skrämselpropaganda för könssjukdomar och väntade på slutklämmen, där den otrogne släpade hem syfilis och aids till sin intet ont anande sambo. När det inte kom, vände jag mig med rynkad panna till min man. Han satt där, lika frågande som jag själv. Vad var det som hände?

Den norska dejtingsajten Victoria Milan har gifta och sambos som målgrupp. Dating för utomäktenskapliga affärer, helt enkelt.

Jag förundras.

Om jag får backa tillbaka två steg och prata otrohet: Jag förstår inte varför den uppstår. Om man har valt rätt från början, så bör man inte bli intresserad av andra. Visst kan man känna attraktion, men redan när första flirten börjar, måste ju konsekvensbeskrivningen börja ticka. Om jag gör det här, vad får det för konsekvenser? Skulle jag vilja att min make gjorde så mot mig? Och sedan känns det ju inte så hett längre...

"Det bara hände", sägs ju otrogna försvara sig med. Aha, inte ansvarig för sina handlingar? Vad krävs då: Omhändertagande/inspärrning på institution? Äh, lägg av. Ingenting "bara händer". Är man otrogen, har man valt att agera på en känsla. Feromoner kan ingen rå för, men handlingen är medveten. För mig handlar det därför bara om fegisar som inte kan ta ansvar för sina handlingar. Oattraktivt.

Om det kommer ur ett missnöje i förhållandet, så handlar det ju om att man har misslyckats med konfliktlösningen eller andra typer av förhandlingar. Samt att man inte är byxad att stå vid detta missnöje: Det ärliga då är väl att avsluta förhållandet?

Att dessutom planera otrohet är ju ännu värre. Då vet man att man är missnöjd, samt gör en aktiv handling för att föra sin respektive bakom ljuset. Tänk om man i stället använde den handlingskraften till att göra förhållandet bättre eller avsluta det?

Mycket märkligt.

Och att någon kan vilja tjäna pengar på detta, gör mig ännu mer förundrad över människans girighet.

Tyvärr går det fantastiskt bra, enligt uppgift. Hundra tusentals kvinnor och män i förhållanden har hört av sig.

Så det är väl bara att konstatera igen: Vi är olika och har olika preferenser. Kanske är jag rigid och enkelspårig.
Kanske är detta vad vi alla behöver, enligt modellen: "Bara för att jag har bil, betyder inte det att jag aldrig åker taxi."

I min värld är det i alla fall konstigt.

6 kommentarer:

  1. FY FAN ,Va vidrigt!!!! USCH!!!!!

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att fler än jag reagerar! Visst är det märkligt?

    Och över 60% av människor i fasta förhållanden säger sig ha varit otrogna någon gång. ??? Jag känner mig som ett UFO...

    SvaraRadera
  3. Håller med om vartenda ord du skrivit Karin!
    Det är helt sjukt att folk nu ska få en "legitim" anledning att vara otrogna bara för att det finns en sajt som hjälper till. Ytterligare något för dem att skylla på: "Jamen alla andra gör det ju, och finns sidan så är det väl mer ok?"
    Struntprat!

    SvaraRadera
  4. Det jag förundras över är att det finns så många som stannar kvar i dåliga förhållanden. Man lever bara en gång, ska man verkligen spendera år på ett förhållande där man inte är lycklig? Visst har man svackor i ett förhållande men inte blir man lyckligare av en affär på nätet. Galet att någon tjänar pengar på detta och galet att det är så många som nappar!

    SvaraRadera
  5. håller med dig helt angående otrohetsfrågan. Däremot är jag mer kluven till min syn på deras sajt, mest för att jag faktiskt tycker att det är upp till var och en och deras moral om de vill gå in där eller ej. Personligen skulle jag aldrig göra det. Men vi kan inte förbjuda sånt som vi tycker är omoraliskt anser jag, för vem sätter då gränsen för vad som är omoraliskt? En del tycker exvis att homosexualitet är omoraliskt.

    Jag tror att väldigt många av de som är ute på "vanliga" dejtingsajter inte är singlar. De använder nätet för att få spänning och att skaffa äventyr. Hörde på radion för några dagar sen: ju dyrare medlemsskap ju mer seriöst. Gratissajter = du vill ligga.

    Den här norska har bara insett att de får reklam för sin "helt vanliga" sajt genom att sticka ut. Tänk vilken uppmärksamhet de får bara genom att säga det som många redan gör på nätdejtingsajter. Ungefär som Ryan Air gör när de går ut och säger att de ska sälja ståplatser i planen. Klart folk inte kan stå i flygplan, det funkar ju inte säkerhetsmässigt. Men himmel vilken gratisreklam Ryan Air får genom allt som skrivs.

    SvaraRadera
  6. Nej, förbud är jag helt emot. Men vad hände med vanligt folkvett? På något sätt tycker jag att var och en borde förstå att det är dålig karma – både att starta en sajt som slår mynt av folks feghet och oärlighet samt att registrera sig på den.

    Enligt norskans statistik är 80% av hennes "klienter" i ett förhållande, vilket faktiskt är högre än på många andra sajter.

    Och Ulle: Håller med med ett förbehåll. Ibland är förhållandet dåligt, men kärleken finns kvar. Då kämpar man för att få till det! När man har försökt allt utan effekt, tycker jag att man bör ta nästa steg och sära på sig.

    SvaraRadera