måndag 14 mars 2011

Melodifestivalen - köpt final

Insikten slog ner som en blixt i huvudet på mig, där jag satt i TV-soffan: Det är inte folkets röster som skapar resultatet. Vinnare eller förlorare avgörs av vilket kapital du har bakom dig.

Det går att köpa sms-röster. Man anlitar helt enkelt ett företag som sköter det. Att satsa några hundra tusen på att få en vinnare är ju ingen stor sak - det har man ju igen. Det enda som är svårt, är att bedöma hur mycket man måste betala för att få igenom sin låt.

Plötsligt är det inte konstigt att Kempe har tre av de senaste fyra vinsterna.

I delfinalerna slogs jag av att Eric Saade inte alls var förvånad över att gå direkt till Globen. Han såg mer ut som "Japp, då var det bekräftat". Då tänkte jag att han måste ha varit oerhört förhandstippad, men att han ändå var alldeles för lugn. Samma sak under finalen: Han blev ju inte ens riktigt glad! Överraskad var han inte alls. Det han uttryckte var mer: "Där satt den!" En mycket märklig reaktion om man tänker att det vore en öppen röstning, men helt normalt om man vet att ens management har satsat några hundratusen på sms-röster: "Ja! Investeringen räckte!"

För något år sedan gick ju Bert Karlsson ut och sa att han hade köpt sms-röster för 250.000 kr (tror jag att det var) för Webb-jokern. Om ett management är ok med att satsa sådana pengar på att komma med i en delfinal, vore det ju väldigt märkligt om det inte förekom (i ännu större skala) i finalen.

Ju mer jag tänker på det, desto argare blir jag. Det som retar mig är inte att någon har råd att köpa finalen. Nej, det som retar mig är att barn och vuxna över hela landet sitter och röstar för sina surt förvärvade slantar, när det egentligen redan är klart. Surt som fasen!

Nej, jag säger: Lägg ner hela grejen. Skit i delfinaler och röstning. Sätt upp ett startfält och låt skivbolagen bjuda på vinnarplatsen. Vill man ha spänning, kan man ju köra med dolda
bud...

Och sedan absolut inget ont om artisterna! Jag tycker att årets vinnare är en duktig och lovande artist! Och låten sjungs redan på skolor och dagis runt om i landet. Artisten Eric önskar jag lycka till! Det är bara spelet för gallerierna jag vänder mig emot...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar