lördag 26 mars 2011

Lära genom erfarenhet

Vi har en otrolig tro till skola och inlärning. Det framställs ibland som lösningen på alla problem: Att vi lär oss saker genom böcker.

Jag älskar att läsa och lära, men en sak vet jag helt säkert: Erfarenhet regerar. Det är inte förrän man har testat själv, provat och experimenterat, som man verkligen VET.

Det är väl så vi är funtade som människor. Vi kommunicerar gärna och tar in information, men sedan måste vi testa och göra och uppleva.

När jag kom ut som nyutexaminerad informatör, kunde jag ingenting. Nä, det är inte sant. Jag var en hejjare på teori, modeller, maktperspektiv, analys och begrepp. Men vad kunde jag om praktiskt informationsarbete? Ingenting. Och det var ju inte förrän jag satte tänderna i första problemet och gjorde, som jag lärde mig på riktigt.

Eftersom jag har varit mycket och långvarigt sjuk, har jag läst mycket om alternativa behandlingar och naturläkemedel. Efter inspirerande artiklar om någonting och fina tabeller med mätresultat, har jag sprungit till hälsokosten och köpt en burk med något bra. Sedan har jag provat. Efter en månad eller två har jag utvärderat. Inte förrän då har jag lärt mig hur det fungerar i min kropp.

Och det är ju det som intressant för mig. Hur det fungerar för mig.
Därför uppmanar jag alltid vänner och bekanta: Prova! Ge det en månad eller tre, skriv ner dina upplevelser under tiden och gör en utvärdering i efterhand.

"Den enda sanna läran är den egna upplevelsen. Allt annat är information!"
Einstein

Tänk, även teoretikernas teoretiker... :)


Sanningen är att det är bara genom den egna upplevelsen som vi kan uppnå verklig lärdom. Att läsa om andras upptäckter är ju spännande, men till syvene och sist är det bara information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar