tisdag 19 april 2011

Disciplin

I Djungelboken var det överste Hathi som sa det:
– Disciplin! Disciplin överallt!

Det tilltalar mig. Eller rättare sagt: Halva mig går i gång på alla cylindrar och får något vått i blicken, dreglar lite maniskt och tuggar i luften.

Min andra halva drar axlarna åt sig och ryser. Disciplin? Det är ju tråkigt!

Det är skönt att gömma sig bakom disciplin. Att göra det som är rätt och duktigt är skönt. Att följa uppsatta regler och ramar är tryggt. Att lyda och ha något som dominerar ens handlingar är avslappnat.

Men – och här kommer ett stort MEN:
Inga nya vägar blir någonsin upptäckta med hjälp av disciplin.
Inga nya tankar eller insikter kläcks genom disciplin.

Visst är det jobbigare att tänka fritt. Och det blir kanske inte alltid rätt. Man känner sig osäker och otrygg och spänd.

Thomas Thorild har sagt:
Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större.

Jag håller inte med. Alla riktigt stora tankar var fel när de tänktes. De utmanade etablissemanget, ifrågasatte det rätta och ansågs vara mer eller mindre galna.

Nej, vi vänder på det:
Att tänka rätt är stort, men att tänka fritt är större.
Det krävs verkligen en stor hjärna till att våga släppa loss kreativiteten och utmana det självklara.

Tänk om vi kunde disciplinera oss att tänka fritt!
Det vore det allra bästa. "Måndagar mellan 10 och 12 ska jag sitta ner och tänka ut nya storheter, bryta mot konventionerna och våga ta tankesprång."
Det tror jag att vår värld skulle behöva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar