måndag 24 januari 2011

Statlig sjukvård

Jag är kluven.
Är det en bra idé med statlig sjukvård eller inte?

På ett sätt är det bra: Tillgängligheten. Att alla har samma rättigheter, att ingen glöms bort. Det är viktigt.

Sedan har jag väldigt många saker jag tycker är dåliga med svensk sjukvård.

Det största är nog att jag tycker inte att man får vård. När det gäller de sjukdomar jag har sökt för (muskel- och ledvärk, hormonproblem, utbrändhet, smärta m m) anser jag att det finns INGEN kompetens. Det är faktiskt inte seriöst när en läkare gör en halvdan undersökning av min rörlighet i en led, konstaterar att jag kan röra den normalt och sedan rekommenderar att gå hem och vila samt äta 2 Alvedon. Ska jag betala 300 kr för det? Eller när den enda vård jag rekommenderades under min utbrändhet var att ta långa skogspromenader (jag hade problem med att hitta hem samt var så trött att jag knappt kunde gå nerför trappan hemma). Tyvärr har jag nog exempel på dålig vård till att fylla en hel bok...

Det andra är att jag faktiskt vill välja min vård själv. Om jag tycker att jag får bättre vård i den alternativa världen, borde jag få (åtminstone en del av) det betalt. Jag får i dagsläget betala både den offentliga sjukvården och hela min egen vård. Det är orättvist.

Det tredje är att jag tycker att sjukvården är alltför inriktad på att dämpa symptom och för lite inställd på att bota. För mig är det konstigt och sjukt att man som reumatiker tvångstillskrivs celldödande mediciner, men ingen talar kostråd. Jag vill bli FRISK, inte medicinera till dödsdagar.

Det fjärde är att jag tycker att sjukvården är orättvis. Den som skriker mest får bäst vård. Eller den som är mest spännande. Ovanliga och speciella sjukdomar premieras alltid, för då kan vårdpersonalen lära sig något. Men i övrigt är det så att samma problematik får olika vård: En skickas hem utan vård, en får operation eller sjukgymnastik. Det är inte seriöst.

Och vi betalar dyrt för vår vårdapparat. Om jag jobbar 8 timmar om dagen, är väl ungefär 3 av dem enbart för den offentliga sektorn. Tre timmar av min arbetsdag jobbar jag alltså för vård, skola, omsorg! Fem timmar ska täcka hela mitt boende, min mat, min familjs övriga behov, fordon, sporter/aktiviteter och eventuella semestrar.

Då känns det inte riktigt ok att man inte får hjälp när man väl söker.

Och jag tänker inte ens BÖRJA diskutera det här att glasögon och tandvård står utanför sjukvården... ARRRRGH!

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om det mesta Karin. Det var ett bra tag sedan vi hade bra sjukvård i Sverige. Nu känns det mera som SJUK VÅRD. Vi betalar kanske de högsta skatterna i världen... men får vi ut rätt kvalitet i slutänden... Icke!

    Du är ju fortfarande ung och borde få professionell hjälp med de problem du har. Det borde man kunna förvänta sig men jag kan berätta att när man blir åldring så blir det definitivt inte bättre, snarare ännu sämre. Varken inom sjukvården eller åldringsvården.
    Ibland funderar jag på vart vårt land är på väg och om det möjligtvis finns en lägstanivå innan folk tar saken i egna händer och säger stopp.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har ju äldre klienter som kommer till mig och berättar HÅRRESANDE historier! Små, enkla problem, som de inte får hjälp med.

    En liten revolution vore kanske på sin plats... :)

    SvaraRadera
  3. fast jag har även mött otaliga exempel på motsatsen också. Fantastiska personer som tar sig tid, som bryr sig och som ser till att man blir frisk. Det finns väl, som alltid, två sidor av myntet.

    SvaraRadera
  4. Säkert.
    Och PERSONERNA i sjukvården tror jag (nästan) alltid är bra. Det är SYSTEMET jag ifrågasätter. Tror att folk tappar sugen i den där omgivningen...

    SvaraRadera