onsdag 26 januari 2011

Ett bra original

När man jobbar med bild och layout, lär man sig snabbt att det är viktigt att ha ett bra original. Det gäller både bild och text. Om bilden är dålig eller låg upplösning, spelar det knappt någon roll vad man gör. Det blir inte bra ändå. Och en illa skriven text är hopplös att försöka ändra i. Kan faktiskt vara bättre att slänga och börja om.

När jag undervisade i dans, pratade jag mycket med mina elever om att "vara allt man kan vara". Det häftiga med oss levande varelser, är ju att vi är olika! Tänk att det finns över 6 miljarder människor, och det finns inte – och har ALDRIG funnits – någon som är precis som du! Helt otroligt egentligen.

Att försöka vara någon annan än den man är, är ju en skymf mot skapelsen.

Och dessutom blir kopior alltid sämre än originalet. Ni kommer ihåg de där sorgliga kopierade läroböckerna i skolan? Egentligen var det ju samma sak som stod i boken – men det kändes alltid mycket eländigare och sämre. Och när saker kopieras i flera led, urvattnas de ytterligare.

Det gäller förstås oss också. Vi är förstås unika – men bara om vi tillåter oss att vara det! Och då handlar det om att utforska: Vem är jag? Vad gillar jag? Hur reagerar jag? Hur känner jag? Postitivt och negativt. Svart och vitt.

För en bild utan kontraster i är ofta helt ospännande.

Mycket hellre ett färgstarkt original än en blek kopia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar