måndag 17 januari 2011

Stora händer och fötter

Jag har observerat en märklig detalj när det gäller kroppsväxt.

I södra Sverige finns det en speciell typ av kvinnlig kroppsbyggnad som jag inte riktigt har uppmärksammat någon annan stans.

Tjejer som är ganska späda (och ofta ganska småväxta), finlemmade och vackra. Men så har de ENORMA händer och fötter samt ENORMT huvud!

Några kändisexempel är Charlotte Perelli och Jenny Silver (Öhlund).

Det är så annorlunda. De kroppsdelar som sitter längst ut på kroppen ser liksom ut som om de hör till en helt annan människa!

Sedan blir det ju inte bättre av att många av dessa kvinnor väljer långa lösnaglar också... Kanske för att de känner sig okvinnliga, vad vet jag. Händerna blir jätteklor!

Stora huvuden är ju kanonbra om man ska jobba i TV, det har jag diskuterat förut. Och med stora fötter står man stadigt på jorden. Jättehänderna är ofta väldigt vackra och graciösa.

Men när jag ser dem, reagerar min hjärna som om jag tittade på ett fotomontage: Den tror inte riktigt på det den ser.

Nå - de är vackra och spännande! Det är roligt att de bara tycks finnas i södra Sverige. Kanske någon speciell gen eller en speciell gren av invandringen?

4 kommentarer:

  1. jag har stora fötter och STORA händer och är 178 cm lång. Kanske det finns en späd varelse innanför mitt skal:-)

    SvaraRadera
  2. Men då är ju du alldeles proportionerlig, Ulla! Klart att du ska ha stora händer och fötter om du är lång och ståtlig! :)

    Skulle ju sett jättemärkligt ut med stl 37 i skor och 7 i handskar...

    SvaraRadera
  3. Vilken konstig grej att skriva, alla ser olika ut, hur är man proportionelig? jenny är aslång. Hennes huvud är stort eftersom hon är en smart brud. förövrigt mycket begåvad musiker med låånga fina pianofingrar.

    SvaraRadera
  4. Visst! Jo, jag är väl lite konstig... :)

    Som sagt, de är vackra och spännande! Känns lite som det finns en alv-gen där... Jag får lite "sagan om ringen"-känsla!

    Och Jenny är fantastisk - och gör en riktigt god äggakaga!

    SvaraRadera