lördag 13 juli 2013

Hatande män

Jag undrar, jag. Vad är det som har hänt? När blev det socialt accepterat att bete sig på det sätt som de näthatande männen gör?

När damfotbolls-VM körde igång, föll en tung skugga direkt över sportevenemanget. Efter första matchen förskräcktes vi åt de förfärliga kommentarerna på nätforumen. Alla från män. Och tonen... Jag bara häpnar. Såvitt jag kunde se, var det mest kommentarer om fotbollsspelarnas sexuella läggning och utseende, väldigt lite om sport.

Och jag tänker:
Här har vi en samling helt ouppfostrade, asociala och aggressiva män, som tror att de sitter på någon sorts universaltillåtelse att uttrycka sig hur som helst.
Varifrån kom de?

Hur blev de sådana?
Vad gjorde vi fel?

Hur har deras pappor varit, som förebilder och som uppfostrande föräldrar?
Vad har deras mammor accepterat?
När slank de igenom systemet, i skolor och demokratiska instanser?

För FEL är det.
Eftersom de gömmer sig bakom fega alias, är det svårt att komma åt dem.
Men vi måste fundera på vad vi kan göra bättre med kommande generationer!

Det här är inget beteende vi vill ha i ett civiliserat samhälle.
Precis som vi straffar brott, låser in folk för att stjäla och slåss, ska vi tydligt markera att det här är totalt oacceptabelt.

Vi måste uppfostra såväl pojkar som flickor till empatiska, socialt begåvade och känslotillgängliga varelser. Föräldrar, skola, arbetsplatser – nu granskar vi oss själva och tar krafttag med nästa generation! Läs gärna:

Arga män
Kvinnligt utanförskap
Garantera vår säkerhet eller dö ut, poliskår!
Feminism

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar