onsdag 5 januari 2011

Lediga föräldrar

Varför jobbar ingen längre när det är skollov?
Och hur i hela fridens dar får folk ihop DET?

Förr i världen var minsann inte föräldrarna lediga när barnen hade jullov, sportlov eller sommarlov. Om man inte klarade sig själv hemma, fick man vara hos mormor eller en kompis. Ett tag var jag vissa mornar hos en hemmavarande kvinna en gata bort. Vi kände inte varandra alls, men det gick fint. Hon hade en fin hund som jag brukade gå ut med.

Mamma och pappa, de jobbade ju.
Inte fick de gå tidigare från jobbet - eller komma senare - bara för att jag hade inskolning eller för att vi gick halvdagar! Och när det var lov var vi hemma. Jag och syrran sprang på alla lovaktiviteter som fanns. Kommunen anordnade sagoläsning på bibblan, det var skridskoåkning på rinken vissa tider, friluftsfrämjandet hade skidåkning, det var billig bio i Folkets hus.

Men nu har någonting hänt.
När det är skollov är det ingen som jobbar. Nästan.
Det är stört omöjligt att få tag i någon och kunna göra sitt jobb!
Och till fritids och dagis är det bara mina barn som kommer under lovveckorna.

Jag förstår ingenting.
Jobbar folk så himla mycket övertid, att de har komptid att ta ut för alla dessa skollov? Eller har de egentligen deltidsanställningar, som de lägger ut som heltid vissa veckor för att kunna vara hemma på loven, klämdagarna och tidiga onsdagarna?

Jag får inte ihop det.
Men på en tidigare arbetsplats såg jag exempel på hur det gick till åtminstone där. Folk stannade hemma och "jobbade hemma" när det var studiedag. "Jamen, mina barn klarar sig faktiskt inte själva!" (Konstigt nog svarade de inte på jobbtelefonen på flera timmar. Inte på mail heller.) Eller åkte kl 16 varje dag (fast de inte kom förrän halv 9), därför att "annars hinner jag inte hämta på dagis". Eh - va?

I sak förstår jag fullkomligt. Det är - som jag har sagt många gånger - nästan omöjligt att jobba heltid och vara förälder, det tycker jag faktiskt. Men då får man ju ordna det för sig! Antingen jobbar man deltid, eller så använder man fritids och dagis. Eller så får en snäll släkting hämta och lämna och passa på loven. Jag vet att det finns föräldrar som tycker att det är för dyrt att betala för en fritidsplats "bara för de där loven". Ja kära nån - vad ska man säga? Det är liksom det som fritids är till för! Eller så får ju ungarna vara hemma själva då. Några andra alternativ finns inte.

Det har liksom blivit självklart. "Nä, då är det ju jullov, då måste jag vara hemma, du vet: Ungarna." Och så blir de som inte har barn eller familj på något sätt tvungna att jobba.

Och jag som faktiskt har barn, men ändå måste jobba, letar febrilt efter folk. "Är på semester." "Kommer åter 10/1." "Jag är inte här just nu, men om du lämnar ett meddelande..."

GAAAH!
Nästa år åker jag till ett varmare land i tre veckor över jul, tror jag.

6 kommentarer:

  1. jag har också funderat på det där. Tror att man använder sig av föräldraledighet (finns ju lite olika slag att välja på)för att vara ledig. Inte alltid med barnen har jag också lagt märke till.... Men det är inte bara på loven man ser detta fenomen. Jag ser det varje fredageftermiddag då jag oftast är en bland ytterst få på jobbet. Vilket betyder att de flesta andra då jobbar över minst 4 timmar per vecka för att kunna vara lediga varje fredag. Något som jag inte heller ser. Men jag kanske är blind.

    SvaraRadera
  2. Och VARFÖR säger inte cheferna något?

    SvaraRadera
  3. de har väl kompat ut:-). Eller så är de konflikträdda som så många andra.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte, problemet är väl inte att föräldrar väljer att vara lediga med sina barn? Problemet ligger väl på arbetsplatsen, alltså de du försöker få tag i? Har man möjlighet att vara ledig tre veckor vid jul till exempel så ska man ta den (föräldrardagar, semester, komp, flex osv) men någon ska kunna utföra de arbetsuppgifterna under tiden. Det är ju inte så att det saknas deltidsarbetande föräldrar inom vården och den stänger in vid barnens lov.

    Det är mina funderingar, nog tycker jag att tid med barnen är viktigast, sen är det upp till chefen på arbetsplatsen (som beviljat ledigheten) att lösa problemen som kan uppstå.

    SvaraRadera
  5. Helt rätt, Ulle!
    Fast jag tycker också att man har ett ansvar mot övriga anställda. Det ska ju inte vara så att somliga ALLTID får jobba ensamma på alla lov! Visst är det chefen som ska arbetsplanera, men jag skulle önska att folk tog ett större ansvar.

    Fast det jag tycker är så konstigt är att somliga alltid har väldigt mycket komp att ta ut... Fast de inte ens fyller sin arbetstid i veckorna. Men det gäller förstås inte alla som är lediga på loven.

    SvaraRadera
  6. Min pappa avslog just 3 st ledigheter. De anställda är inte glada på honom. Det fina är ju att pappa kommer ha konferens med samtliga arbetsgrupper/team när julhelgen är över och dyker de inte nä då dras det på deras lön.

    SvaraRadera