måndag 3 oktober 2011

Busbehov

Jag har ett litet busbehov som jag inte kan bli kvitt.
Trots att jag numera är vuxen, kan jag inte låta bli att vara olydig.

Livet blir roligare med bus.

Roliga bus, som sätter sprätt på livet.
Små vardagsbus, lite civil olydnad – vad som helst som gör att jag känner att jag lever.

Som en Halloween, då jag klädde ut mig och båda barnen till läskiga varelser.
Ena ungen var skjuten i tinningen, andra var en läskig grå zombie och jag var en vålnad. Beväpnade med maraccas och trummor stod vi innanför dörren och när maken kom hem, hoppade vi fram och väsnades. Ja, han blev överraskad. Speciellt eftersom jag hade tagit fel på dag och det var ett dygn före Halloween...

Lite bus piggar upp.

Ett litet kuddkrig i soffan, lite killekill vid matlagningen.
Gå mot röd gubbe eller köra mot enkelriktat.
Gömma alla Becel i affären bakom smöret. (För övrigt en god gärning.)
Bara för att det ska kittla till i magen.

Fast nu för tiden är man ju förfärligt ordentlig.
Det blir liksom inte tid till bus så ofta längre.
Jag försöker dock.
Om inte annat kan man ju gå och lägga sig lite för sent!

4 kommentarer:

  1. Snälla Karin, skriv igen om vad som är det dåliga med Becel, barnen får det i skolan/fritids och jag samlar argument för att få det bortbytt till Bregott. Ny kostchefen i Alvesta kommun har fettskräck så barnen får lättfil, lättmjölk och andra lätta produkter och vi är många föräldrar som protesterar mot detta.

    SvaraRadera
  2. Kolla länken här och ladda ner allt.
    Jag gjorde det för fem år sedan och gick till Anne i Slätthögsköket. Hon köper nu fullfettsprodukter, lagar mat på smör och olja samt ställer fram bregott.

    Och hon ingår i Alvesta kommun! :)

    http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/matdebatt/ansvar.htm

    SvaraRadera
  3. Tack för länken. Det är en ny kostchef i Alvesta kommun och han bestämmer över maten i alla skolorna, däremot inte förskolorna, vilket är otroligt skönt eftersom mitt minsta barn får mat från Slätthög:-) Jag får dela med mig av länken till flera så att vi kan påverka!

    SvaraRadera
  4. En sak till:
    Ny forskning visar att kolesterolet är vår vän! Kolesterol är kroppens/blodets "plåster" som lagar blodådrorna.

    Transfetter skapar skador på kärlen. Då skickar kroppen ut kolesterol som ska lägga sig som plåsterlappar över skadorna.

    Att ha mycket kolesterol betyder alltså bara att det finns mycket att laga! Att Becel sägs "sänka kolesterolen" är livsfarligt, eftersom man då tar bort kroppens plåsterfunktion! Skadorna finns ju kvar...

    SvaraRadera