torsdag 26 maj 2011

Vem blir profet?

Jag läste i tidningen om en liten världsreligion. Världsreligion för att den var spridd över hela världen. Inte för att den var jättestor, men några hundratusen anhängare hade den i alla fall. Den grundade sig på en ganska nutida profet som hade avgjort att de gamla lärorna måste omtolkas för att passa i den nya tiden som kommer. Så hade han gjort det. Och nu finns det flera hundra tusen människor som tror på detta och låter sitt liv påverkas av det.

Spännande.

Jag tänker: Hur kommer man på att man är en profet?
Föds man med vetskapen att insikterna kommer att komma och att det är just profet man ska bli, eller växer det fram genom åren?
Eller får man en massa insikter tills någon annan utnämner en till att bli profet? Och hur känns det då, när omgivningen plötsligt påstår att man är en sådan?

Vidare: Hur får man andra att tro på det man predikar?
Att liksom bara börja från början och samla på sig troende, det är ju ett jättestort marknadsföringsjobb!
De bästa knepen är ju tagna. Jesus körde med bra event (fem fiskar till 1000 personer, lama som reste sig och gick osv), Buddhas läror har spridits genom olika "skolor"/kloster, taoismen är en kulturellt buren religion som förts in i vardagslivet och rutinerna. Vad finns kvar, hur jobbar man idag?

Nutida sekter verkar mer använda sig av massmöten, internet och indoktrinering via olika typer av publikationer. Men att vara profet – och en trovärdig sådan – tycker jag kräver lite mer ärlighet, aningslöshet och helighet.

Jag undrar hur en nyutnämnd profet når ut.
Det vore spännande att studera!
En lärdom för oss alla som ägnar oss åt marknadsföring.

Snacka om svårsåld produkt!
Hatten av för alla profeter som lyckas.

Och jag tänker: Hur ser tillvaron som profet ut i dagens samhälle? Kanske ser ett utdrag ur dagboken ut såhär:
Måndag:
Vaknar och analyserar insikter som kommit via drömmar.
Mediterar, äter frukost, skriver ner de nya insikterna.
Lunch, meditation, talar till folket via YouTube.
Kvällsmat. Diskussion med de närmaste om lärans syn på genmodifierad soya. Guds verk eller ej?
Omvärldsbevakning. Meditation. Natti natti.


Känns som ett trevligt liv. I mitt ständiga sökande efter en hållbar livskarriär, har jag nu därför hittat ett nytt mål: Jag vill bli profet. Det skulle passa mig perfekt!

Jag tror att jag återvänder till min jobbcoach på Arbetsförmedlingen och lägger det till listan på tänkbara yrken för mig:
Mitt första val - Filantrop - verkar inte betala sig så bra.
Mitt andra val - Skandalläkare - känns lurigt.
Så mitt tredje och nyaste val - Profet - är ju MYCKET bättre!
Det kan både betala sig och är ärligt och heligt.

Jag kan riktigt se hur hans tinningar grånar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar